Get a demo

5 situaties waarin je niet voor HubSpot moet kiezen

Er gaat een gevaarlijke gedachte rond over HubSpot. HubSpot zou 'all-in-one marketingsoftware' zijn die elk marketing- of salesprobleem kan oplossen en je bedrijf moeiteloos nieuwe groei kan opleveren. Dit klopt voor de meeste bedrijven die in HubSpot investeren, maar het gaat niet op voor iedereen. HubSpot is niet altijd voor iedereen geschikt. 

Er gaat een gevaarlijke gedachte rond over HubSpot. HubSpot zou 'all-in-one marketingsoftware' zijn die elk marketing- of salesprobleem kan oplossen en je bedrijf moeiteloos nieuwe groei kan opleveren. Dit klopt voor de meeste bedrijven die in HubSpot investeren, maar het gaat niet op voor iedereen. HubSpot is niet altijd voor iedereen geschikt. 

HubSpot is een pakket software-tools dat je marketing, sales en contentmanagementsysteem (CMS) integreert in één platform. Dit betekent dat je je SEO, e-mail, websitecontent, verkoopproces (klantrelatiebeheer), analyses, leadgeneratie en klantsucces vanaf één plek kunt beheren. Het voordeel hiervan is dat je je marketing- en salesteam op één lijn kunt brengen, argumenten hebt voor de automatisering van de meeste bedrijfsprocessen en altijd toegang hebt tot alle bedrijfsgegevens.

Dit klinkt niet alleen geweldig, het is een uitkomst voor veel bedrijven. Toch zijn er meerdere redenen om juist niet voor HubSpot te kiezen. Deze redenen variëren van overstappen op de HubSpot-methode en je persoonlijke visie op marketing en sales tot de platformen die je momenteel gebruikt. Wil je weten of HubSpot iets voor jouw bedrijf is? Hieronder vind je de vijf belangrijkste redenen om nee te zeggen.

5 redenen om niet voor HubSpot te kiezen

1. Je bent alleen op zoek naar nieuwe software

HubSpot mag dan een indrukwekkende reeks krachtige softwaretools zijn, je kunt ze alleen optimaal benutten als je volledig gaat voor de HubSpot-methodologie van inbound-marketing. Investeren in HubSpot heeft geen zin als je bedrijf niet transformeert en deze methodologie omarmt.

Waar het om gaat is dat als je in HubSpot investeert, je niet alleen software koopt, maar ook een methodologie omarmt. Dat is wat HubSpot zo krachtig maakt. Het is juist de methodologie die digitale marketing op zijn kop zet en aan de basis staat van de tools.

Maar misschien ben je best tevreden met de methodologie die je op dit moment gebruikt. Misschien denk je dat je je klanten goed begrijpt, of dat je ze niet hoeft te begrijpen. Misschien vind je dat het weinig zin heeft om moeite te doen voor een nieuwe methodologie. Dan is HubSpot niet geschikt voor jou. 

2. Je bent dol op spreadsheets

Als je bedrijfsprocessen voor het merendeel offline zijn ingericht of als je voornamelijk online werkt met spreadsheets of Excel, dan is HubSpot misschien minder geschikt voor jou. HubSpot is makkelijker onder de knie te krijgen dan de meeste vergelijkbare tools. Toch is het geen ideaal systeem voor een bedrijf dat het merendeel van de sales- en marketingprocessen niet wil digitaliseren en automatiseren.

HubSpot maakt werken met spreadsheets of papieren documenten overbodig, doordat het je hele bedrijfsproces op alle afdelingen digitaliseert. 

3. Je hoeft marketing en sales niet zo nodig op één lijn te brengen

Zoals gezegd draait de methodologie van HubSpot om het op één lijn brengen van je hele bedrijf. De kerngedachte van de inbound-marketing-methodologie is dat marketing en sales elkaar kunnen ondersteunen. Het HubSpot-platform is niet alleen zo ingericht dat het optimaal functioneert wanneer marketing en sales op één lijn zitten, maar ook dat het je helpt om deze teams op elkaar af te stemmen.

Als dat voor jou geen prioriteit heeft, is het niet zinvol om voor HubSpot te kiezen. Zonder dit aspect beperk je de kracht van HubSpot om je werknemers tijd en moeite te besparen. De kracht van het CRM van HubSpot verwatert bijvoorbeeld wanneer je marketing- en salesteams het niet eens zijn over wat een marketing- of salesgekwalificeerde lead is. Je geautomatiseerde proces voor lead nurturing is bovendien zinloos als marketing en sales ruziën over welke leads zich wanneer in welk stadium moeten bevinden.

Heb je liever dat je teams onafhankelijk van elkaar werken, met hun eigen platforms en tools? Dan is HubSpot geen goede keuze voor jou.

4. Je kunt je ROI voor marketing zonder problemen aantonen

Het aantonen van de return on investment (ROI) van je marketingactiviteiten levert je als marketingprofessional veel stress op. Voor de meeste marketingprofessionals is dit een belangrijk pijnpunt. De meeste platforms bieden geen geautomatiseerde oplossingen om je marketing-ROI in behapbare stukken te verdelen.

Als je je marketing-ROI al kunt aantonen (of als je niet onder druk staat om dat te doen), is HubSpot wellicht niet de meest logische keuze. Het is geen doorslaggevende reden voor je keuze, maar het is een sterk verkoopargument voor HubSpot.

Door je marketingdata in complete en begrijpelijke rapportage-dashboards te plaatsen (die volledig aanpasbaar zijn), maakt HubSpot het mogelijk om de ROI van je marketingactiviteiten (voor heel je bedrijf of voor een specifieke lead) op elk willekeurig moment te meten.

HubSpots rapportage-dashboard voor marketing biedt een snelle blik op de prestaties van de verschillende marketingmedia, de binnengehaalde leads, de opbrengsten en kosten van gesloten deals, locatiebezoeken en nog veel meer. Marketingprofessionals kunnen hiermee hun ROI analyseren en bij het senior management aantonen. 

5. Het management heeft al toegang tot alle data

Een van de beste functionaliteiten van HubSpot zijn de gebruiksvriendelijke rapportage- en analysedashboards. Dankzij overzichtsdashboards voor marketing- en salesactiviteiten bespaart het management tijd op het doorbladeren van uitgebreide of ingewikkelde rapporten. Als je senior management echter al gemakkelijk en snel toegang heeft tot bedrijfsbrede analyse- en prestatiecijfers, of als het niet per se toegang tot deze statistieken wil hebben, is andere software misschien beter voor jou dan HubSpot.

Veel bedrijven vinden het geen probleem om tussen verschillende platformen te moeten   navigeren om een eenvoudig rapport van de verkoopcijfers over de afgelopen maand te vinden of om inzicht te krijgen in de ROI voor marketing van het huidige jaar. Bij HubSpot zijn alle data gecentraliseerd en met een of twee muisklikken bereikbaar, waardoor je aan één platform genoeg hebt.

Conclusie

HubSpot is ontzettend krachtig en is voor de meeste bedrijven de perfecte oplossing. Maar als je niet bereid bent om de methodologie van HubSpot te omarmen en alle tools op natuurlijke wijze te integreren in je bedrijf, is het waarschijnlijk niet de juiste softwarekeuze voor jou. HubSpot heeft de kracht van zijn methodologie en softwarepakket keer op keer bewezen. Wil je het echter gebruiken om daadwerkelijk meer bezoekers te trekken, meer leads te converteren en meer klanten binnen te halen, dan moet je gaan voor het volledige concept.

HubSpot is ideaal voor verschillende soorten bedrijven, maar is het ook geschikt voor jou?

Plan een 1:1 HubSpot Fit Assessment
Picture of Anne van der Kammen
Anne van der Kammen

Marketing Manager