Inbound Sales

Van productiegerichte verkoop naar een klantgericht aankoopproces
Doe de Sales Scan
Webs Inbound Sales

Inbound Sales: De macht in het koopproces is verschoven van verkoper naar koper

Met de komst van het internet is het klantgedrag veranderd: de toegang tot informatie geeft kopers de macht. Prospects informeren zich via onafhankelijke kanalen, zijn beter op de hoogte en treden pas in de laatste fase van het aankoopproces met een verkoper in contact. Het gevolg: een mismatch tussen tactieken van verkopers en verwachtingen van kopers. En de noodzaak voor een andere aanpak.

0%

Slechts 29% van de kopers wil tijdens de oriëntatiefase met sales spreken

0%

Bedrijven met een goede samenwerking tussen marketing en sales realiseren een jaarlijkse omzetgroei van 20%

0%

57% van de aankoopreis is al voltooid wanneer een koper met sales in gesprek gaat

Meer inzicht in je salesfunnel

Manage en vul je salesfunnel langs een gestroomlijnd proces in plaats van in Excel sheets. Krijg real-time inzichten in (de waarde van) lopende deals zodat je eenvoudig betrouwbare forecasting kunt doen.

Krijg betere leads van je marketingcollega’s

Als verkoper wil je geen tijd verspillen aan de verkeerde leads. Dat hoeft ook niet, als je samen met Marketing lead kwalificatie implementeert. Zo treed je alleen nog in contact met leads die potentie hebben.

Ga het gesprek aan met prospects die op jouw kanalen zitten

Prospects zitten op jouw kanalen zonder dat je daar weet van hebt. Identificeer wie deze prospects zijn en ontwikkel gerichte salesiniatieven om er klanten van te maken.

Sluit meer deals

Het inrichten van de salesfunnel, het definiëren van MQL/SQL criteria, de implementatie van CRM — allemaal onderdelen van een proces dat uiteindelijk bijdraagt aan één doel: meer nieuwe klanten voor jouw business.

Inbound sales methodiek

Van productgerichte verkoop naar een klantgericht aankoopproces

Inbound Sales methodiek
Identify

Identificeer kansen in de markt

Veel salesmedewerkers hebben onvoldoende scherp welke kopers actief zijn in het aankooptraject, met een willekeurige benadering als gevolg. Als Inbound verkoper definieer je actieve kopers in jouw focusmarkt — zij die behoefte hebben aan een oplossing. Vervolgens geef je prioriteit aan de opvolging van kopers die ver zijn in het aankoopproces. Het resultaat is een selectie van Marketing Qualified Leads (MQL’s).

Connect

Ga het gesprek aan met de juiste leads

Koude e-mails en telefoontjes met een generieke pitch werken niet meer; een gepersonaliseerde benadering wel. Help kopers met waardevolle inzichten, tips en kennis. Stel vanuit een dialoog de uitdagingen vast en onderzoek oplossingsrichtingen. Op die manier kun je goed vaststellen of je waarde kunt toevoegen met je bedrijf. Het resultaat: een selectie van Sales Qualified Leads (SQL’s) waar je tijd aan gaat besteden.

Explore

Onderzoek of er voldoende basis is voor een winstgevende samenwerking

Traditionele verkopers schieten direct in een generieke presentatiemodus als een lead zijn interesse kenbaar maakt, terwijl Inbound verkopers onderzoeken of een samenwerking vruchtbaar zal zijn. Met een verkennende benadering krijg je doelen van kopers scherper en bouw je aan de relatie. Samen ontdek je of de oplossing die jij aanbiedt aansluit bij de behoefte van je klant. Het resultaat: een selectie van opportunities. En als je lead geen opportunity is, ook geen probleem. Zo besteedt je je kostbare salestijd aan die bedrijven waar jij van waarde kunt zijn.

Advise

Sluit meer deals met een gepersonaliseerde aanpak

Een presentatie die is toegespitst op de bedrijfssituatie van je koper resoneert beter dan een generieke pitch op de autopiloot. Je gebruikt de informatie uit de verkennende fase om binnen de context van je koper te communiceren. Geef je klant advies over hoe je oplossing zal helpen om de business doelstellingen te realiseren. Het resultaat: meer nieuwe klanten of nieuwe omzet.

Stop met het verspillen van je tijd aan de verkeerde leads

Ontdek hoe je meer deals sluit met Inbound Sales

Gratis Consult

Exponential digital growth thanks to Webs!

Filipe Oliveira da Silva | Group Director Sales & Marketing | Veco Precision | 17 mei 2018

We have started our partnership with Webs in 2016 and soon could see the amazing results thereof. We have strictly followed the Inbound Marketing methodology and could immediately experience a huge growth in number of website visitors, sales qualified leads and new customers. Webs has helped to bring our Sales strategy to an upper level. The way we look to lead generation and business development is since then different and follows a more structured approach. I would strongly recommend Webs to any company that is willing to start or improve their Digital Marketing strategy.

Download case study

Succesvolle digitale transformatie met inbound!

Lorelei de Boer | Digital Brand Manager | Phenom-World | 2 mei 2018

In de afgelopen 1,5 jaar is Phenom-World op een totaal andere manier gaan kijken naar het genereren van leads via online en offline kanalen. Om grip te krijgen op kwaliteit en aantal leads hebben wij een inbound marketing strategie geïmplementeerd. Onze collega's werken nauw samen met het team van Webs in het uitstippelen van de route, aanbrengen van focus en het maken van fysieke producten. Resultaten tot nu toe: van 0 naar gem. 6000 bezoekers per maand op het blog, 400% groei in traffic naar conversieratio. De omzet beïnvloed door online groeide van 1.2 naar 2.2. miljoen euro!

Met Webs een groei in leads van 700% in 1,5 jaar!

Edwin Franken | Managing Director | TÜV Nederland | 4 januari 2018

Webs hielp TÜV Nederland met het inrichten van een toekomstbestendig marketingproces dat past in dit digitale tijdperk. Implementatie van een Inbound Marketingproces en Hubspot als marketing software leidde tot een 700% stijging van gekwalificeerde leads binnen 1,5 jaar na lancering. Inbound Marketing hielp doelstellingen, resultaten en de rol van marketing in de organisatie scherper neerzetten en zorgde tevens voor betere inzichten in onze doelmarkten en klanten zodat wij ook in staat zijn hen beter te ondersteunen met hun uitdagingen. De opvolgende implementatie van een Inbound Sales aanpak samen met Webs zorgde voor stelselmatige verbetering in de afspraken en integratie tussen marketing en sales, met groei en betere efficiëntie van opvolging van commerciële kansen als gevolg.

De partner die de taal spreekt van onze doelgroep

Renso Kuster | Manager Operations | Cadmes BV | 18 juni 2018

Samen met Webs werken wij aan het zo optimaal mogelijk benutten van onze online leadgeneratie tools. Hierbij verbaas ik mij telkens weer over hoe goed iedereen binnen Webs de taal spreekt van onze eindklant, de maakindustrie. Mede hierdoor kunnen wij snel met elkaar schakelen en worden onze behoeften snel omgezet in concrete campagnes en online content.

Excellent partner to work with

Marc Maureaux | Brand Manager | Toyota Material Handling Europe | 25 juni 2018

We are very happy to have chosen Webs to support us on our inbound journey. They are helping us with the steering from a strategic European level and operationally with the implementation of inbound on a local level. With a strong team supporting us, I feel that we are in good hands.

Fijne kundige partij om mee samen te werken

Rick de Laat | Online Marketing & Communicatie Specialist | SIBO Fluidra Netherlands B.V. | 8 augustus 2018

Hele fijne partij om mee samen te werken. Enthousiaste medewerkers die hun vak verstaan, zich goed inlezen en interesseren in jouw bedrijf en de markt waarop je acteert. Inbound marketing heeft bij ons de manier van denken flink beïnvloedt, zeker op afdelingen buiten marketing om. Hierin is het belangrijk om vanaf het begin zaken duidelijk en concreet over te brengen en zo betrokkenheid creëren. Daarin is Webs goed geslaagd!

Download case study

Inbound marketing levert een zichtbare bijdrage

Jonathan Lucas | Communications Specialist | SPGPrints B.V. | 18 juli 2018

Webs is voor ons meer dan een leverancier. Ze zijn als het ware een adviserende collega met kennis en ervaring van de markt. Al vroeg in het traject, bij het bepalen van de brand identity van SPGPrints, is Webs aanwezig geweest wat een enorm pluspunt was voor de doorvertaling naar online. Ze zijn met de juiste mensen op de juiste momenten aanwezig, nemen iedereen - ook op directieniveau - weldoordacht mee en maken voor de organisatie behapbaar en inzichtelijk wat inbound marketing is en wat je ermee kunt bereiken. Eerst zaaien en dan oogsten gaat voor ons zeker op: we zien inmiddels dat inbound een zichtbare bijdrage levert aan de verkoop en het gehele verkoopproces. Natuurlijk verkoop je geen machine enkel en alleen door marketing maar we spelen met inbound marketing wel een belangrijke rol. Van eerste online contact tot het fysiek sluiten van de deal, het gaat hand in hand met inbound en dat zal ook zo blijven. Webs helpt ons dat te realiseren!

Mee-denkers

Jens Hooiveld | Senior Marketing Automation Specialist | ManpowerGroup | 13 juli 2018

De mensen bij Webs zijn flexibel en hebben verstand van inbound marketing. Daarnaast zijn ze ook nog eens plezierig in de omgang. Leuk bedrijf!

Groeien doe je met Webs.

Hosang Safare | Account Manager | IT Creation | 11 juli 2018

Met de in-house specialisten, directe aanpak en doortastendheid heeft Webs alles in huis om je verder te brengen! Erg veel geleerd en zeer zeker een aanrader voor elke organisatie die wilt groeien!

Webs laat me anders denken en voelen

Ron A. F. Jacobs | Eigenaar | RAF Jacobs consultancy | 10 juli 2018

De profs van Webs schudden me wakker, halen me uit mijn traditionele 'vel' en brengen een nieuwe mindset in. En dat was hard nodig ook! Immers, hiermee bekijk ik klanten anders – lees: eigentijdser en effectiever – pak ze nu wel bij de lurven. Niet dat ik zo van 'meetbaarheid' hou, Nee integendeel, maar het is wel fijn dat ik nu weet hoeveel er mogelijk is qua groei in prospects en klanten.

Christian Kinnear | EMEA Managing director | HubSpot

Webs is a fast growing company. They are the #1 Partner in EMEA and belong to the Top 10 globally.

The experts

Edwin Vlems | Manager Marketing | MCB Nederland B.V. | 10 juli 2018

I have been working with Webs for years on various topics, they are clearly the bureau that understands inbound the best.

Enthousiast team wat de taal van de klant spreekt

Suzanne Bekkers - van Vroenhoven | Marketing & Communicatie specialist | CRH Mobile Fencing & Security | 11 juni 2018

Ik ervaar Webs sinds 3 jaar als een enthousiaste partner die van aanpakken weet. Sterk in content. Weten ook hoe ze moeten communiceren met collega's welke niet bekend zijn met vakjargon. Hierdoor een goed draagvlak wat onze prestaties ten goede komt. We zijn een internationel b-2-b speler met in ieder land een ander assortiment, een andere doelgroep en uiteraard een andere cultuur. Hier weten ze prima mee om te gaan.

Fijne partner op het gebied van online Marketing

Michael van der Windt | Directeur | Icamat Technology | 31 mei 2018

Sinds enkele maanden is onze nieuwe website www.icamat.com live die we samen met Webs hebben gerealiseerd. We hebben een mooi high-tech productiebedrijf en dat komt nu ook tot uiting op onze website. De vindbaarheid van Icamat op Google is sindsdien toegenomen. We krijgen leads binnen en hebben zelfs al een opdracht via de website gescoord! Ik ben blij met hoe soepel het traject met het team van Webs verliep en de ondersteuning die we hebben gehad. Op kantoor bij Webs is de sfeer altijd goed. De sessies om persona’s op te stellen om onze doelgroep beter te begrijpen was leerzaam: het schrijven van teksten door Webs verliep dan ook voorspoedig. Ik kijk terug op een leuk project en kijk uit naar de vele leads en omzetverhoging die onze vernieuwde website en online strategie gaat brengen.

Prima partner!

Hilde de Vocht | Director of Marketing and Communications | High Tech Campus Eindhoven | 31 mei 2018

Ons doel is de High Tech Campus in Eindhoven nationaal en internationaal te positioneren als de toonaangevende ‘high tech hotspot’ van Nederland. In Webs vonden wij een partner die samen met ons het marketing en sales proces gefocust en efficiënt heeft ingericht. En daar plukken we nog steeds de vruchten van. Samen hebben wij met marketing een belangrijke rol ingenomen in het verder op de kaart zetten van de campus. Marketing is vandaag een onmisbare schakel in het aantrekken en binden van gekwalificeerde leads voor sales. En kan dat ook aantonen aan het management. Dit helpt ons in de toekomst onze impact nog verder te vergroten!

Download case study

Samen met Webs onze digitale strategie waarmaken

Barbara Van Hamme | HR Manager | TUNAP Benelux | 31 mei 2018

TUNAP werkt al enkele jaren zeer positief samen met Webs. We hebben inbound marketing volledig omarmd om ons als kennisleider te positioneren en klanten aan te trekken. De communicatie is transparant, Webs denkt mee en stelt waar nodig de verwachtingen bij. We delen de filosofie dat marketing moet bijdragen aan resultaten voor sales en daarom staken zij met kop en schouders boven andere partners uit. Webs ontwikkelt zich continu en neemt ons daarin mee. Ze staan nooit stil! Een super resultaat is de granulaat-campagne waarin we een vraag van de markt hebben beantwoord. De content zorgt lang na lancering nog steeds voor traffic en leads.

Onze aanpak

Zonder strategie geen succes. Om ervoor te zorgen dat Inbound Sales meer nieuwe klanten gaat opleveren ontwikkelen we eerst een plan de campagne: De basis voor een winstgevende samenwerking.

1

Inbound Sales workshops

Om tot een strategische aanpak te komen doorlopen we samen een viertal workshops. Op locatie stomen we het salesteam klaar voor Inbound Sales. En lopen we weg met een resultaatgericht plan — de Inbound Sales Blueprint.

Inbound Sales Essentials

Wat is Inbound Sales? Hoe werkt het in de praktijk? Wat zijn essentiële facetten binnen het proces? Allemaal vragen die beantwoord worden in de workshop. Tevens definiëren we business doelstellingen en de on- en offline resources die je hiervoor in gaat zetten.

Markt en Strategie

We brengen groeikansen voor jouw business in de kaart door focusmarkten te definiëren. En we bepalen hoe we deze markten vanuit Sales en Marketing strategisch gaan bewerken. Met welke DMU krijgen we bijvoorbeeld te maken? Welke Buyer Persona’s en bijbehorende kennisbehoeften vallen binnen die DMU?

Sales Proces

We gaan aan de slag met het Inbound Sales proces. Welke activiteiten horen bij welke fase van de Buyer Journey? En hoe voer je deze activiteiten in de praktijk uit? Ook de sales pipeline komt aan bod: hoe werk je met deal stages en betrouwbare forecasting?

Inbound Sales Blueprint

De Inbound Sales Blueprint is het plan van aanpak dat uit de workshops voortvloeit. Het beschrijft de uitgangspunten die leidend zijn voor een succesvolle implementatie van Inbound Sales, en fungeert als gids voor het ontwikkelen van gerichte sales initiatieven, zoals vertical attacks en e-mail sequenties.

2

De Inbound Sales Blueprint

Het veranderde koopgedrag van de klant dwingt Sales en Marketing om anders te werken — om samen te werken, beter gezegd. Om de efficiëntie van dit nieuwe commerciële proces te borgen is een nauwgezette strategie nodig. Met de Inbound Sales Blueprint werk je met een aanpak die de samenwerking tussen Sales en Marketing faciliteert.

In de executie van de Inbound Sales Blueprint richten we ons op de implementatie van sales-tooling (zoals CRM) in de commerciële omgeving en het uitvoeren van gerichte salesinitiatieven. Dit doen we altijd met hetzelfde doel: het aantrekken van nieuwe klanten.

De Inbound Sales Blueprint

CRM

Organiseer, manage en vul je sales pipeline met een systeem dat werkt zoals jij verkoopt. Beweeg weg van het gerommel in Excel sheets en te complexe CRM-systemen — en krijg real-time inzichten in (de waarde van) lopende deals. Al je activiteiten geregistreerd, het salesteam gefaciliteerd.

Sales Alignment

Sales en Marketing opereren als op zichzelf staande eilandjes — terwijl ze sámen de sleutel tot meer klanten vormen. Bepaal gezamenlijk doelen, processen, KPI’s en lead kwalificaties — en breng de afdelingen op één lijn. Zodat jij meer én betere leads krijgt.

Sales Enablement

Inbound Sales is niet een trucje of tooltje — het is een commerciële aanpak die door de gehele organisatie geadopteerd moet worden. Tools faciliteren en processen geven richting, maar de ménsen moeten het doen. Actiegerichte praktijk-toepassingen stellen jou en je salesteam in staat meer deals te sluiten.

Ideal Buyer Profile

Definieer een IBP om je te richten op bedrijven die behoefte hebben aan je oplossing, waar je waarde kunt toevoegen en die bereid zijn te investeren.

Prospecting tool

Zie welke bedrijven je website bezoeken. En attendeer jezelf en je salesteam op de aanwezigheid van interessante prospects via automatische notificaties en filters.

Sales dashboard

Met een clean, visueel dashboard krijg je in één oogopslag een totaaloverzicht van je salesfunnel. Sorteer op deals, namen, bedrijven, afspraken etc. om de juiste data naar boven te halen.

Real-time notificaties

Krijg een melding zodra een prospect je e-mail of bijlage opent, of lang op je pricing page blijft hangen. En zet je opvolging direct in gang.

E-mail templates

Zet je beste e-mails om in templates die je in enkele seconden — en zelfs in geautomatiseerde sequenties — kunt versturen. Meet hoe je e-mails presteren en stuur bij.

Meeting tool

Zeg vaarwel tegen gemiste telefoontjes en voicemails. Stuur prospects een link waarmee ze zelf een afspraak in jouw agenda kunnen inplannen, op basis van je beschikbaarheid.

Lead data

Vind elke interactie met een lead terug in een tijdlijn: e-mails, telefoontjes, afspraken en notities. Zie ook welke webpagina’s er (door collega’s) bekeken zijn, en wat de omzet van de organisatie is.

Reporting & forecasting

Krijg real-time inzichten in de waarde van lopende deals. Weet hoeveel potentiële omzet er per periode in je pipeline zit zodat je nauwkeurig kunt rapporteren en forecasten.

Marketing/Sales handover

Werk met MQL/SQL criteria en een gesmeerde overdracht van leads. Want tot wel 30% van alle verkoopkansen gaan verloren door het onbreken van Marketing/Sales handover.

Stop met het verspillen van je tijd aan de verkeerde leads

Ontdek hoe je meer deals sluit met Inbound Sales

Gratis Consult