Plan een 1:1
#unlockyourgrowth

Marketing: het fundament voor verdere groei

Beste CEO, directeur of salesmanager. Zie jij marketing nog steeds vooral als kostenpost of als bewezen middel om je omzet mee te boosten?

4K-Stocksy_txp0416f4be6xs200_OriginalDelivery_2608634-1

Wie even de geschiedenisboeken induikt, ziet dat marketing in de 20e eeuw vooral door B2C-merken wordt toegepast. Coca Cola, Philips en Sony hebben er voor een belangrijke deel hun wereldwijde bekendheid aan te danken. Hun B2B-collega's zagen er lange tijd weinig heil in en speelden liever alle ballen op sales. Marketing was slechts een klein onderdeel van de communicatie-afdeling die weinig meer deed dan een advertentie ontwikkelen, een nieuwsbrief schrijven of een beursstand regelen.

Plekje in de boardroom

Weliswaar zien we hierin sinds het begin van deze eeuw een verschuiving optreden, toch proef ik bij veel B2B-organisaties dat marketing nog steeds een ondergeschoven kindje is. Niet de ROI, maar het kostenplaatje is de eerste vraag die wordt gesteld als het over belangrijke marketingbeslissingen gaat. Vaak gebeurt dat in bedrijven waar de marketingmanager geen vaste plek aan tafel heeft in de boardroom. En daarmee komen we meteen tot de kern van mijn betoog: dat zou namelijk wel moeten. Geef marketing de aandacht die het verdient. Hiermee voorzie je de sales van belangrijke informatie die ze helpt om de juiste leads te vinden en uiteindelijk een deal te closen.

Funnel van A tot Z volgen

Een banner hier, een logo daar. Wat leveren die inspanningen ons eigenlijk op? Dat was voor veel B2B-bedrijven lange tijd een reden om marketing niet echt serieus te nemen. Maar in deze tijd, waarin we het effect van zo ongeveer elke handeling tot achter de puntkomma kunnen meten, gaat dat argument niet meer op. 

Laat ik daarbij een voorbeeld aanhalen dat over Webs zelf gaat. Onze website kwam jaren geleden niet veel verder dan 2.000 bezoekers per jaar. Nu we vol inzetten op inbound marketing  halen we met gemak 120.00 bezoekers. We kunnen de funnel bovendien van A tot Z volgen. Iemand bezoekt een pagina, klikt in eerste instantie weer weg, ziet op een andere website onze banner, komt dan toch weer terug, laat z'n gegevens achter, krijgt van ons een kennisartikel en wordt vervolgens uitgenodigd voor een gesprek. 

Door de digitale klantreis die deze prospect maakt, leren onze accountmanagers de klant automatisch beter kennen. En daarmee ook zijn pijn, verlangens en uitdagingen. Met die informatie gaan ze beter voorbereid het gesprek aan.

webs-case-inbound-marketing-thumbnail
Inbound Marketing

Beter zaken doen met Inbound Marketing.

Lees het whitepaper

ROI van je inspanningen

Zo bekeken kun je dus precies uitrekenen wat de ROI van je marketinginspanningen zijn. Stel even dat je met een budget van 5 ton ruim 3 miljoen aan nieuwe business binnenhaalt. Dan is het een simpele rekensom om erachter te komen wat nodig is om naar 6, 9 of 12 miljoen te komen. Kan je marketingmanager dit op board level aantonen, dan is marketing ineens geen subjectief onderwerp meer, met vage beloftes en onduidelijke resultaten. Jij en de rest van het MT kunnen op basis van data de juiste beslissingen nemen.

Data, het woord is gevallen. Ook daar moet ik het nog even over hebben. Het verzamelen van data is belangrijk, maar wat vooral telt is wat je er vervolgens mee doet. De directeur liet mij ooit vol trots een YouTube-video zijn over zijn bedrijf dat al meer dan 800.000 keer bekeken was. 'Hartstikke mooi, maar wat haal je precies eruit', vroeg ik hem? Waar die bezoekers vandaan kwamen wist hij niet. En een CTA om door te klikken waren ze ook vergeten. Terwijl het bij marketing juist daar om draait. Inzichten vergaren met de data die je verzamelt.

Maar begin deze reis met het allerbelangrijkste inzicht: beseffen dat marketing dé manier is om de groei van je bedrijf te versnellen. Dus... toch maar een extra stoel in die boardroom neerzetten?