Contact
#unlockyourgrowth

Om deze reden moet je marketing en sales eigenlijk als één team zien

Bedrijven die erin slagen om hun accountmanagers en marketeers als één geoliede machine te laten samenwerken, zijn bewezen succesvoller. Hoe is dat bij jullie op de zaak?

remotely-working-coffeeshop-outside

Bij Product Development weten ze al langer hoe het werkt. Nog voor ze daar aan de slag gaan met een eerste schets van een nieuw product, zijn er al gesprekken gevoerd met collega's van andere afdelingen. Customer Support vertelde ze over de vragen van klanten die dagelijks binnen komen. Medewerkers van de productielijn legden vervolgens uit met welke technische specificaties ze rekening dienen te houden. Al deze brokjes informatie helpen de ontwerpers in hun zoektocht naar een nieuw, nóg beter product.

Leads als warme broodjes

In de ideale wereld is dit ook de manier waarop sales en marketing met elkaar optrekken. Als één team dat samenwerkt in de jacht naar nieuwe omzet. Daarbij zijn het de marketeers die hun sales-collega's voortdurend van de juiste input voorzien. Verse leads die worden aangeleverd als warme broodjes, een accountmanager hoeft ze bij wijze van spreken alleen nog maar uit de oven te halen en op tafel te zetten. 

In veel bedrijven is dit echter niet de realiteit. Daar opereren sales en marketing als twee eilanden, als aparte entiteiten die elkaar slechts sporadisch weten te vinden. Marketeers klagen over de hoeveelheid support die van ze wordt gevraagd, accountmanager op hun beurt vinden dat het met het budget voor hun 'logoplakkende' collega's best iets minder kan.

Objectiveren marketing-inzet

Voor veel bedrijven is er dus een wereld te winnen. Want daar waar marketing en sales elkaar wél weten te vinden, leidt dat vrijwel altijd tot betere resultaten. Meer leads. Meer klanten. Een hogere omzet. 

Wil je hier serieus mee aan de slag, begin dan eerst met het herdefiniëren van de rol die marketing heeft in de organisatie. Traditionele marketing wordt inbound marketing en vanaf nu draait het allemaal om leads genereren. Maak al het andere ondergeschikt aan dit ene doel. 

Dat betekent wel dat je mensen nodig hebt. Professionals die de markt 'buiten' kunnen vertalen naar een gerichte marketingaanpak 'binnen'. Waar het om gaat is dat zij mee willen in deze verandering en over de juiste kennis beschikken om een wezenlijke bijdrage aan te leveren. Die kennis is vooral digitaal van aard. Het gaat om marketeers die snappen wat keywords, conversie, SEO en SEA betekenen en ervaring hebben met de kracht van contentmarketing.

20200928_Webs_054-0428-1-1
Meer weten?

Wij helpen je graag.

Plan een 1:1

Inzichten voor gerenoveerde samenwerking

Het zijn namelijk dit soort digitale tools en methodieken die bijdragen aan een belangrijke pijler voor een succesvolle samenwerking met sales. Het gaat hierbij om het objectiveren van de waarde die marketing levert. Lange tijd klonk de kritiek dat de ROI van marketinginspanningen moeilijk in kaart te brengen was. Een logo hier, een advertentie daar, maar in hoeverre dat tot extra omzet leidde wist eigenlijk niemand. Hoe anders is dat tegenwoordig, nu we tools voorhanden hebben die elke online klik analyseren en deels interpreteren. Het zijn deze inzichten die voor marketing de basis vormt voor hun gerenoveerde samenwerking met de collega's van sales.

Marketeers die links en rechts de juiste voorzetten geven, panklaar op de kruin van accountmanagers. Zij hoeven alleen nog maar tegen de bal aan te lopen om een doelpunt te maken. Die manier van samenwerken kan, ook in jouw bedrijf. Als je nu tot de conclusie bent gekomen dat hiervoor nog heel wat stappen te zetten zijn, begin er dan vandaag al mee. Prik vanaf nu een wekelijkse meeting in de kalenders van marketeers en accountmanagers. Met als enige agendapunt: hoe gaan we samen de omzetdoelstellingen halen?