Webs | Blog

Wat moet je weten over HubSpot's Europese Data Centrum

Geschreven door Kevin van Beers | Mar 24, 2022 3:00:00 PM
HubSpot is trots aan te kondigen dat ze sinds vandaag het eerste regionale datacentrum in Europa hebben opgezet. Maak je gebruik van het HubSpot CRM, dan betekent dit dat jouw data voortaan regionaal opgeslagen kan worden.

Waarom is dit belangrijk?

Waarom is dit belangrijk? Europese klanten vragen geregeld om regionale gegevensopslag van HubSpot CRM-data, en het belang hiervan is de laatste tijd toegenomen. Met een data- en privacylandschap dat constant snel verandert, dienen HubSpot-klanten zich veilig te voelen dat de data die zij gebruiken ook regionaal is opgeslagen. Een bijkomend voordeel is daarnaast dat deze regionale dataopslag ook zorgt voor het sneller uitserveren van deze data op plekken waar deze van belang zijn.

Voor veel klanten zorgt juist het niet opslaan van hun gegevens in de EU voor meer wrijving in hun verkoop-, marketing- en servicegesprekken. Met de lancering van het Europese datacentrum in de Europese Unie biedt HubSpot de mogelijkheid om jouw data in de EU op te slaan en zo alle data in jouw HubSpot CRM regionaal op te slaan.

Nieuwe HubSpot-klanten komen per 19 juli 2021 in aanmerking om gebruik te maken van dit nieuwe Europese HubSpot-datacentrum.

Bestaande HubSpot-klanten kunnen in 2022 het migratieproces starten om de data te migreren naar het Europese datacentrum. Een concretere datum is nog niet beschikbaar. HubSpot legt nu de hand aan het afronden van dit migratieproces zodat dit proces soepel verloopt voor bestaande klanten.

Onderstaand een antwoord op de meest voorkomende vragen omtrent het nieuwe datacentrum:

Welke data zal gemigreerd worden tijdens het migratieprocess?

De verwachting is dat de meeste data in jouw HubSpot CRM gemigreerd kan worden naar het Europese datacentrum. HubSpot legt de laatste hand aan het uitrollen van dit proces en bekijkt hierbij ook data die effectief buiten HubSpot opgeslagen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan DNS-instellingen voor je HubSpot-website of bijvoorbeeld externe embedcodes die je geïmplementeerd hebt.

Zijn er gevolgen wanneer ik mijn data niet migreer?

Nee, kies je ervoor om je data niet te migreren, dan blijf je gebruikmaken van de huidige oplossing die HubSpot aanbiedt, omschreven in de Data Processing Agreement. Uiteraard merk je ook geen verschil op gebied van performance, mocht je ervoor kiezen om geen gebruik te maken van deze migratie.

Welke third-party technologie wordt er gebruikt?

Een volledige lijst van alle ondersteunende technologie en partijen vind je onder bijlage 4 van de HubSpot Data Processing Agreement.

Hoe weet ik wanneer ik kan starten met de migratie?

Je krijgt als klant van HubSpot een seintje zodra je de migratie kunt starten. Daarnaast kun je ook de speciale Datacentrum-pagina in de gaten houden voor updates.

HubSpot zet een mooie stap op gebied van dataopslag om nu ook de keuze te bieden om jouw HubSpot CRM-data regionaal op te slaan in Europa. Heeft jouw organisatie hulp nodig of heb je verdere vragen? Neem contact op en we helpen je graag!