Wat ik nog vaak tegenkom bij bedrijven is dat de keuze voor een CMS wordt gemaakt door technische beheerders, terwijl juist de marketing professionals en sales reps de mensen zijn die moeten werken in het CMS en met de website. Te vaak is de marketingafdeling kostbare tijd kwijt met het inrichten van complexe systemen. Of data en informatie aan het zoeken in een doolhof van technische applicaties en tools. Een content management systeem (CMS) zou jouw business juist moeten ondersteunen met complete inzichten en gemakkelijk beheer.
De vraag die ik graag voor je beantwoord in dit blog: Hoe kun je als marketingafdeling - door je website binnen HubSpot te hosten - bijdragen aan de groei van de business? Als Customer Experience Consultant heb ik voor verschillende soorten bedrijven de inrichting van het HubSpot CMS en website mogen opzetten. In dit blog neem ik je graag mee in de wereld van het HubSpot CMS: wanneer moet je hier zeker niet voor kiezen, en wanneer past het wel bij jouw organisatie. Let’s dive in!
Het HubSpot CMS is interessant voor bedrijven die de website als 24/7 salesmachine inzetten en waar dus de marketingafdeling in de lead moet zijn van de website, en niet de technische afdeling. Met deze verantwoordelijkheid moet de marketeer zelfredzaam kunnen zijn in het managen van de website.
Het HubSpot CMS is ook vriendelijk voor het beheren van een meertalige website. Het is voor een marketeer heel eenvoudig om van eenzelfde pagina alternatieven te publiceren in andere talen. Dat gaat simpelweg door op een knop te klikken en te selecteren om welke taal het gaat. Het gebruiksgemak in HubSpot is dat je vanuit één pagina in het CMS alle taalalternatieven voor die pagina kunt aanmaken en beheren. Binnen die pagina kun je switchen naar de verschillende talen voor een duidelijk overzicht van al je websitepagina’s. Bekijk mijn uitleg in de video.
Waarom is dat nou zo handig? Elke marketeer weet dat een Franse klant andere wensen of argumenten belangrijk kan vinden dan een klant in Engeland. Je kunt dus de website per land aanpassen en zo toespitsen op gebruikersbeleving, cultuur en andere markten. Je kunt door een alternatief aan te maken de inhoud van die pagina aanpassen, omdat het op zichzelf staande pagina’s zijn. Dus waarbij ze in content onafhankelijk zijn, zijn ze in technisch aspect nog steeds aan elkaar gekoppeld - belangrijk voor je SEO. Zo laat je netjes aan Google weten dat diezelfde pagina in een andere taal leeft en onder welke URL die te vinden is.
Het is in HubSpot mogelijk om in modules te werken waarbij de website een grote verzameling is van losse bouwstenen. Dus elk element is een onafhankelijke bouwsteen op zichzelf. Denk aan een afbeelding met een tekst, een formulier met een foto, een header, een stuk tekst, enzovoorts. Al die losse elementen kun je naar eigen inzicht op een pagina plaatsen om zo een websitepagina in het HubSpot CMS op te bouwen. Ik laat je in de video zien hoe makkelijk dit gaat!
Door middel van het toevoegen van modules en drag en drop kun je de bouwstenen aan elkaar koppelen zoals je wilt, dus ook de volgorde aanpassen. En binnen de modules heb je de opties om variatie aan te brengen. Denk aan het plaatsen van een video in plaats van een afbeelding, het toevoegen of verwijderen van een link naar een verdiepende pagina of het wijzigen van de achtergrondkleur.
Tip: Voordat je praktisch aan de slag gaat met het opbouwen van een websitepagina is het van cruciaal belang dat je de tactieken en strategie voor je website bepaald hebt.
De gebruiksvriendelijkheid van het HubSpot CMS is extreem hoog. HubSpot doet er alles aan om het leven van jou, als niet-technisch beheerder van een website, zo makkelijk mogelijk te maken. Dus alle zaken die technische implicaties hebben, zoals het aanmaken van een A/B pagina, het personaliseren van content, of het live zetten van een pagina in andere talen, dat is binnen het HubSpot CMS een kwestie van de optie selecteren, de content erin plaatsen en publiceren. Op de achtergrond vangt HubSpot alle technische implicaties af, zodat je altijd voldoet aan de juiste opzet in code, de richtlijnen voor zoekmachines en een goede performance van je website in laadtijd en gebruikersbeleving.
Het doel van marketing professionals en sales reps is niet om een zo goed presterende website te bouwen, maar om een goed presterende sales-machine te bouwen. Je website is je beursstand die nooit sluit. Je 24/7 sales rep die nooit gaat slapen. Je website kan altijd met je klanten in gesprek zijn om ze te helpen een goede oplossing te vinden.
En omdat HubSpot CMS is gebouwd voor de marketeer en sales professional stelt HubSpot hen centraal in de ontwikkeling van het HubSpot CMS platform. Want zeg nou zelf, jij bent als marketeer de mastermind met de juiste ideeën. Zorg dus dat jij volledig zelfstandig aan de slag kan gaan zonder inmenging van gatekeepers en IT - en dat kan met het HubSpot CMS.
Als de technische beheerder in jouw bedrijf zich nog altijd bemoeit met het CMS en de website, dan wordt het tijd dat jij als marketeer zelf controle krijgt om zelfstandig te werken met het CMS en de website. Jij bent tenslotte de marketeer met de goede ideeën, dus laat ze dan ook zien!
Gun jezelf een gratis CMS consult. In het consult leer jij of het HubSpot CMS wel of niet bij jouw bedrijf past.