Webs | Blog

Snelle SEO tips: Wat kun je doen om te scoren in Google?

Geschreven door Flip Kloet | Mar 23, 2022 11:00:00 PM
Je hebt goede en relevante content op je website. Maar tik je een bepaalde zoekterm in op Google, dan ben je onvindbaar. Of nog vervelender: de concurrent staat bovenaan! SEO (zoekmachine optimalisatie) is niet meer alléén besteed aan de technisch handige collega's maar is een taak van de marketing afdeling. Hadden we het niet al druk genoeg? Dit blog met SEO tips gaat daar verandering in brengen.Google stelt verschillende eisen aan je website als het om de positie in de zoekmachines gaat. Zo moet een website snel laden en mobiel-vriendelijk zijn. Bovendien moet de structuur van je website (de achterliggende code) netjes opgemaakt zijn.

Maar... hier kunnen we zelf niet direct iets mee. (Die taken heb je uitgezet bij je web designer)

Wat kun jij nu doen om (hoger) te gaan scoren in Google? 

Bij deze een lijstje met SEO tips die je vandaag nog kunt toepassen.

SEO tips voor zoekwoorden & content

Zonder content kan Google de inhoud van je site niet bepalen. Content omvat dus eigenlijk 'alles'. Met onderstaande SEO tips ga ik in op de geschreven content en hoe je snel en gemakkelijk je zoekwoorden kunt optimaliseren voor Google.

  • Schrijf je teksten, optimaliseer de tekst dan bij voorkeur op één relevant zoekwoord. Zo is het gemakkelijk voor Google te bepalen waar de content op de pagina over gaat. Gebruik relevante zoektermen in links, alt-text van afbeeldingen en liefst ook je domeinnaam. 
  • Vat zoekwoorden niet te letterlijk op. Het meervoud/enkelvoud van woorden heeft bijvoorbeeld geen impact. Google kijkt namelijk ook naar samenhang, en zelfs naar synoniemen. 
  • Prop je tekst niet vol met zoekwoorden. Zoekmachines kijken hoe vaak een zoekterm in je tekst voorkomt. Als het abnormaal hoog is zullen ze je hier juist op afrekenen.
  • Vermijd ingewikkeld vakjargon waar niemand iets van begrijpt. Google let bovendien op spellingsfouten en grammatica. Besteed hier dus ook de nodige aandacht aan.
  • Zorg ervoor, indien mogelijk dat er zoekwoorden in de URL van een pagina voorkomen.
  • Versterk je tekst met andere soorten content zoals foto's, video's, statistieken en bronnen.
  • Gebruik je een H1 tag? Zit er een relevante zoekterm in de H1 tag? Gebruik je een H2, H3, H4 tag?
  • Bevat je meta description tag 155 karakters of minder? Bij een te lange meta description wordt de tekst afgekapt (zie het voorbeeld hieronder). Dit is niet erg, maar zorg dan wel dat je belangrijkste boodschap binnen die 155 karakters valt.



  • Google ziet een website waar regelmatig nieuwe, verse content op verschijnt als een site waar aandacht aan wordt besteed. Je kunt dus oude artikelen herpubliceren en er - zelfs jaren na de eerste publicatiedatum - plezier van hebben!
  • Zorg voor zo min mogelijk duplicate content op je eigen website. Dit is content die op meerdere pagina's binnen je website te vinden is. Zoekmachines laten vaak maar één keer bepaalde content zien in de zoekmachine resultaten. Ze moeten dus kiezen tussen de pagina's op je site welke het meest relevant is. Maak zonodig een 301 redirect aan van de 'duplicate' pagina naar de originele pagina. 
  • De regel dat een artikel langer dan 300 woorden moet zijn om geïndexeerd te worden door Google is volgens veel SEO experts achterhaald. Mijn advies is daarom: focus eerst op kwaliteit, dan pas op kwantiteit.



SEO tips voor links

Ook spelen links een belangrijke rol in de manier waarop Google je site afleest en beoordeelt. De volgende SEO tips gaan hier op in.

  • Vermijd niet-werkende links en 404 error pagina's op je site. Loop eens in de zoveel tijd je links na.
  • Denk ook aan interne links! Beschrijf in de anchortekst de link waar je naar verwijst. Dus schrijf je over inbound marketing en wil je naar een andere pagina over inbound marketing verwijzen, plaats de link dan niet op klik hier, maar op inbound marketing.
  • Tekst rondom de link (URL) in kwestie mag ook zoekwoorden bevatten. Omring de link daarom met beschrijvende content.
  • De plaats waar een link staat is ook van belang. Zet je een link in de sidebar, footer of in de auteurssectie onder een blog, dan tellen ze minder zwaar mee.
  • Links van pagina's die weinig verband hebben met jouw website worden nauwelijks meegeteld in de ranking. Echter, links uit dezelfde niche worden door Google zeer positief beoordeeld. Dus ben je een autodealer en verwijs je naar een website die ook over auto's gaat, dan wordt dit gewaardeerd.

SEO tips voor linkbuilding

Link building werkt nog steeds prima voor SEO, mits je het goed aanpakt. Site A die linkt naar site B werkt als een soort stem; site B vindt dat jij waardevolle content op je site hebt. Let hierbij wel op de Trust/authority Rank die de desbetreffende website heeft, want een backlink van één geautoriseerde website telt zwaarder mee dan tien slechte websites. 

  • Schrijven anderen regelmatig over je bedrijf? Vraag ze een link naar je site te plaatsen. Je kunt ook zelf in gastblogs naar je eigen site verwijzen (mits de andere partij het hier mee eens is.)
  • Linkbuilding zonder links is ook mogelijk! Dit heten geïmplifeerde links. Wordt jouw bedrijfsnaam op een andere site genoemd zonder aanklikbare link, dan kan Google dit ook herkennen.



Algemene SEO tips

Ten slotte nog een paar algemene SEO tips waar je direct mee aan de slag kunt gaan.

  • Voor Google is een gebruiksvriendelijke website een goede website. Zorg daarom altijd voor contactgegevens en, indien van toepassing de privacy & algemene voorwaarden. Een goede menu navigatie is ook van belang.
  • SEO heeft geen nut als er geen, of geen duidelijke call to action op de pagina te vinden is.
  • Waar komt de informatie vandaan? Google waardeert bronvermelding.
  • Foto’s en afbeeldingen voorzien van een beschrijvende tekst (alt tekst) kunnen de vindbaarheid van je site vergroten.
  • Heb je social media accounts aangemaakt en verwijs je op social media naar je bedrijfswebsite? (Vergeet Google+ niet, want Google vindt Google+ belangrijk.)
  • Om het indexeren van pagina's gemakkelijk te maken voor Google, doe je er goed aan een sitemap te hebben. Als je je zorgen maakt om duplicate content, plaats dan de pagina die je geindexeert wil hebben in Google in de sitemap.

Creëer relevante content voor je doelgroep

Misschien wel de belangrijkste van alle SEO tips uit dit blog. Als de gehele site voor een prettige ervaring bij de eindgebruiker zorgt blijven ze automatisch langer op je site en de conversie is ook hoger.

Probeer er daarom altijd voor te zorgen dat je de vragen van je potentiële klant beantwoord en problemen oplost met unieke en relevante content, aangepast op de doelgroep en de fase in het aankoopproces. Dit zal ook zeker niet onopgemerkt blijven door Google en zul je algauw merken dat dit ook effect heeft op jouw ranking in de zoekmachine.

SEO & inbound marketing

Aandacht besteden aan SEO is onderdeel van een gedegen inbound marketing strategie. Lees meer over de methodiek die de communicatie van je organisatie van push naar pull beweegt — en je meer traffic, leads en klanten oplevert.