INDUSTRY
SAAS
UITDAGING
Er ontbrak een centraal klantbeeld, waardoor verschillende businessunits los van elkaar opereerden. Dit leidde tot een beperkte grip op zowel de groei van het bedrijf als de interne processen.
RESULTAAT
Van reactieve naar proactieve sales. Betere samenwerking, real-time inzichten en een toekomstbestendige organisatie.
KEY PRODUCT
HubSpot Enterprise Suite
12Build is het platform voor offerteaanvragen binnen de bouwsector. Met duizenden aangesloten partijen faciliteert 12Build dagelijks de communicatie tussen aannemers, leveranciers en onderaannemers. Door digitalisering centraal te zetten, wil het bedrijf zowel efficiëntie als inzicht verhogen in het complete commerciële proces.
Het salesteam van 12Build werkte met verschillende losse systemen, waaronder Pipedrive, Planhat, Tableau en Airtable. Hierdoor ontstond:
Deze fragmentatie zorgde voor inconsistenties in klantdata, minder strategische besluitvorming en verloren marketinginzichten.
Samen met Webs startte 12Build een intensief CRM-implementatietraject op basis van HubSpot Sales Hub. De focus lag op:
Alle klantdata werd gemigreerd naar HubSpot. Door een grondige datamapping en opschoning, kreeg 12Build nu één centrale plek voor contact-, deal- en bedrijfsinformatie. Hiermee ontstond het felbegeerde 360-graden klantbeeld.
Het salesteam werkt voortaan volgens een gedefinieerd leadmanagement- en pipelineproces in HubSpot. Elke fase — van Subscriber tot Closed Won — is helder afgebakend met duidelijke triggers, acties en playbooks. Ook custom eigenschappen zoals “SDR Owner” en hyperlinks naar Tableau en de 12Build-backend zijn geïntegreerd.
Dankzij het gebruik van één platform wordt het leadscoringmodel automatisch gekoppeld aan lifecycle stages. Hierdoor ontstaan vloeiende overgangen van MQL naar SQL, ondersteund door SDR’s en automatische notificaties.
Samen met Webs zette 12Build een ambitieuze transformatie in gang om haar commerciële processen naar een hoger niveau te tillen. De route: een doordachte implementatie van HubSpot CRM, gericht op zowel efficiëntie als strategisch inzicht.
In drie maanden tijd realiseerden we:
1. Één centraal platform voor alle marketing- en salesactiviteiten — van lead tot klant, inclusief een 360° klantbeeld
2. Slimme, schaalbare processen met heldere lifecycle stages, playbooks en automatische notificaties
3. Naadloze samenwerking tussen teams, waarbij leads vloeiend overgaan van marketing naar SDR en sales
4. Geoptimaliseerd pipelinebeheer, met duidelijke filters, dealfasen en dashboards die sturen op waarde, momentum en conversie rondom businessprocessen (general- en subcontractors)
Dankzij een strak projectmanagement en een gefaseerde aanpak (“Richten – Inrichten – Verrichten”), wist 12Build haar versnipperde tools (zoals Pipedrive, Airtable & Tableau) succesvol te vervangen. Tegelijk werd de samenwerking versterkt en groeide het strategisch inzicht in klantdata, conversies en forecasting.
De implementatie van HubSpot markeert voor 12Build niet het einde, maar juist het begin van een nieuw hoofdstuk.
Met HubSpot als digitaal fundament kan 12Build sneller schakelen, strategischer verkopen en haar klantgerichtheid verder versterken. De organisatie is nu niet alleen schaalbaar, maar ook klaar om haar commerciële ambities waar te maken — in binnen- én buitenland.
De fundering ligt. De bouw kan beginnen.