CRM-driven marketing of een marketing-driven CRM strategie; waar sta jij?
Laat het eens op je inwerken. Bedrijf jij marketing vanuit een CRM-visie of gebruik jij het CRM als marketing tool? HubSpot startte in 2006 met de lancering van de Marketing Hub. Inmiddels is er veel veranderd. Het platform is doorontwikkeld tot volwaardig CRM waarmee je de volledige klantreis van websitebezoeker tot langgekoesterde klant inzichtelijk maakt. Dat is nog eens impact maken als marketeer, toch? Klopt! Als we de juiste manier van denken en werken hanteren ten minste.
In de praktijk ontstaat hier vaak frictie. Groeien we als marketing professionals wel voldoende mee in de data-gedreven aanpak en het inzichtelijk maken van toegevoegde waarde? Helaas is het antwoord op deze vraag nog te vaak onduidelijk. Niet gek, want zaken als data hygiene, analyse, portal- inrichting en onderhoud zijn lang niet altijd kernbegrippen binnen een marketeersprofiel. Toch liggen er steeds vaker verwachtingen, uitdagingen en verantwoordelijkheden op deze thema's op de marketingafdeling.
De boodschap is duidelijk. Neem als marketing professional een rol en verantwoordelijkheid in het zichtbaar maken van business resultaat en je zult plannen, budgetten en bovenal impact binnen de organisatie naar een hoger niveau tillen. Wanneer marketing specialisten, RevOps directors, CMO's een voorbeeldfunctie aanmeten door doelstellingen en data centraal te zetten in onze werkzaamheden, creëren we draagvlak en sturen we op meetbaar resultaat en succesvolle(re) experimenten binnen campagnes. HubSpot's Marketing Hub is een krachtig onderdeel van een gedegen groeistrategie. Waarbij marketing een middel hoort te zijn, en dus niet het einddoel.
Tijdens onze HubSpot User Day analyseren we samen de manier waarop marketeers de HubSpot Marketing Hub kunnen inzetten om groei te faciliteren. Als marketeer wil jij je klant zo goed mogelijk leren begrijpen en bedienen in verschillende fase van de klantreis. Wanneer marketing professionals beschikken over een krachtig CRM-systeem dat deze signalen - lees: datapunten - vast te stellen en aan elkaar te knopen is het tijd voor de volgende stap.
De beschikbare informatie inzetten als stuurinformatie op basis van innovatieve tools die we tot onze beschikking hebben. En dat allemaal onder één (technologisch) dak. Naast een holistische kijk op CRM-driven marketing, duiken we ook de praktijk in met use cases rondom AI-tools binnen de Marketing Hub, Marketing Dashboarding 101 en een sessie over workflows & lead nurturing. Ben jij klaar voor de volgende stap? We zien je graag bij ons op kantoor.