Ontdek hoe je een website realiseert die bijdraagt aan de commerciële resultaten van je B2B business.
Een website die constant blijft bijdragen aan de commerciële resultaten van je business.
Een website die constant blijft bijdragen aan de commerciële resultaten van je business.
Met de komst van het internet is het klantgedrag veranderd.
70% van het hedendaagse aankoopproces speelt zich online af. Zorg dat je hier dus ook aan de verwachtingen van de koper voldoet.
“Je website is je visitekaartje” snijdt daarom geen hout meer.
Kopers gaan zelf op zoek naar informatie, en doen zaken met bedrijven die hen helpen tijdens deze zoektocht.
Het grootste deel van het internetverkeer komt binnen via mobiel.
Het is dus geen vraag meer of je nieuwe website mobielvriendelijk dient te zijn. Toch?
Focus is key
Al 70% van het aankoopproces is doorlopen voordat een prospect contact opneemt met Sales. Daar ligt een belangrijke kans voor Marketing om de website al vroeg in de aankoopreis in te zetten als generator van leads. Focus is hierbij key: denk goed na aan welke producten en markten je met Marketing aandacht wil besteden. Dit bepaalt in grote mate hoe je vervolgens op je website omgaat met call-to-actions en landingspagina's. De Inbound Marketing strategie is volledig gericht op het genereren van meer website-bezoekers en kwalitatieve leads op een manier die past bij hoe je klant vandaag de dag oriënteert en aankoopt.
Welke keuzes ga je maken?
Doe je onderzoek naar de kosten van een website, dan zul je gemerkt hebben dat prijzen sterk uiteen lopen. Hoeveel een website kost, is namelijk afhankelijk van verschillende factoren en keuzes. Denk aan: de domeinnaam, hosting en SSL certificaat, en het (laten) bouwen door een freelancer of website bureau. Heb je een CMS draaien? Schrijf je teksten zelf, of niet? Van hoeveel templates maak je gebruik? In hoeveel talen wil je de website lanceren? Koop je beelden in, of laat je ze maken? Hoeveel tijd besteed je aan SEO?
Welk element heeft de meeste impact op je businessdoelen?
Het kan vrij overweldigend aanvoelen wanneer het realiseren van de nieuwe bedrijfswebsite op jouw bordje belandt. Waar te beginnen? Welke belangrijke overwegingen dien je te maken? Het blog: “Website ontwikkeling: Van online visitekaartje > marketingmachine” legt uit welke stappen je kunt ondernemen, en waarom je website in het digitale tijdperk je beste salespersoon is – een kanaal dat met de juiste optimalisatie voor een groei van nieuwe leads en klanten zorgt.
Kennisoverdracht en vertrouwen staat centraal
Terwijl B2C gericht is op beleving en branding, staat bij B2B kennisoverdracht en bouwen aan vertrouwen centraal. In B2B is vaak een grotere DMU betrokken, de aankoop is minder transactioneel van aard en er zijn duidelijke verschillen per markt. Er is regelmatig sprake van maatwerk en de investering is hoger. Of je nu werkzaam bent in de maakindustrie, SaaS of zakelijke dienstverlening, hetgeen je maakt/verkoopt is cruciaal voor de ander om de core business goed uit te kunnen voeren. Dat zie je terug op een B2B website: er is aandacht voor het product of de dienst, maar ook voor verschillende markten, applicaties, technologieën en werkwijzen.
Het is geen vraag meer of je website mobielvriendelijk dient te zijn
Voor Google staat een goede gebruikerservaring centraal. De zoekmachine lanceert regelmatig updates op het algoritme welke effect kunnen hebben op de positie van jouw webpagina's. Hoe hoger je pagina getoond wordt door Google, hoe meer verkeer je naar je website kunt leiden! Aangezien het grootste deel van het internetverkeer tegenwoordig via een mobiel apparaat plaatsvindt en Google hier dus ook de nadruk op legt, is het geen vraag meer of je nieuwe website mobielvriendelijk dient te zijn. Naast een responsive website en de laadtijd zijn er nog vele andere best practices voor een website die is geoptimaliseerd voor mobiel verkeer.
Wat wil je bereiken met je website?
Conversie is een term in de online marketing-wereld welke in procenten uitdrukt hoeveel mensen tot een specifieke actie overgaan. Denk bijvoorbeeld aan het aantal website-bezoekers dat converteert in een lead: gebeurt dat bij 1 op de 100 website-bezoekers, dan is je conversiepercentage 1%. Ons advies is eerst goed na te denken over wat je precies met je website wil bereiken, voordat je gaat nadenken over conversie-optimalisatie.
01
Doelstellingen
02
Buyer Persona's
03
Website Audit
04
Gebruikersonderzoek
05
Brainstorm
We stellen businessdoelstellingen op, zodat helder is wat we met de website willen bereiken. S.M.A.R.T. formuleren is cruciaal.
We werken van buiten naar binnen. Daarom ontwikkelen we Buyer Persona’s voor de verschillende typen websitebezoekers. Aan de hand van de persona’s toetsen we ideeën en hypothesen.
Met kwantitatief onderzoek ontdekken we hoe je huidige website presteert. Welke elementen werken wel? Welke niet? En waarom?
Met kwalitatief onderzoek leren we je gebruikers beter kennen. Hoe gedragen ze zich op je site? Welke informatiebehoefte hebben ze?
Aan de hand van de opgehaalde input komen we tot een eerste set van website-onderdelen, inclusief prioritering gedurende het ontwikkeltraject.
Ontdek hoe je een website realiseert die bijdraagt aan de commerciële resultaten van je B2B business.
De #1 HubSpot Consultancy Partner voor bedrijven die slimmer willen groeien.
Wij optimaliseren je commerciële proces met het HubSpot CRM Platform. If not now, when?
Ontvang de laatste inzichten, event updates en productontwikkelingen.