Plan een 1:1

Meer deals in minder tijd met HubSpot Sales en CRM

Door je commerciële proces als een circulair model in te richten bespaar je tijd en geld. In dit circulaire model, waarbij de klant centraal staat, werken alle commerciële afdelingen binnen de organisatie samen, zodat de hele organisatie sneller draait en exponentieel harder kan groeien. Vandaar ook dat een CRM van grootste waarde is als iedereen binnen de organisatie daar gebruik van maakt, en iedereen naar dezelfde informatie en data kijkt. Pas dan kun je het maximale uit je data en uit je contacten halen.

Voor Sales geldt dat wanneer je het maximale uit je data en contacten haalt, je meer leads en deals in minder tijd binnen haalt. Met andere woorden: dat je de omzet en zelfs customer lifetime value (CLTV) per sales rep hebt kunnen vergroten. In dit blog zoomen we in op hoe HubSpot CRM en de HubSpot Sales software je hierin helpen, inclusief praktijkvoorbeelden in de vorm van video!

HubSpot CRM: alle informatie op een plek

Het HubSpot CRM is de plek waar alle informatie over al je contacten, bedrijven en deals te vinden is. Dat wil dus zeggen: alle interactie die er ooit met een contact is geweest, welk bedrijf ermee is geassocieerd, alle lifecycle stages die ze ooit zijn doorgegaan, alle deal stages die ze zijn doorlopen, etc. Gebruik deze informatie om je leads zo efficiënt en gericht mogelijk te benaderen.

Naast dat het contact record als bron van waardevolle informatie voor je salesproces fungeert, kun je ook je salesproces binnen het CRM optimaliseren. Zo kun je gemakkelijk notities achterlaten bij een contact record, collega’s in deze noties taggen, bijlagen en snippets in de noties hangen, follow-up tasks creëren, playbooks gebruiken en calls en emails loggen die buiten het CRM zijn verlopen.

In deze video legt Steve Vaughn van HubSpot het HubSpot CRM en de mogelijkheden binnen dit CRM uit.

Houd grip op al je deals met Pipeline en Deal Automation

Alle deals, ongeacht hun status, komen samen in de pipeline. De pipeline is opgedeeld in verschillende deal stages die overeenkomen met iedere volgende stap binnen je salesproces. Omdat geen enkel salesproces hetzelfde is kun je deze deal stages zelf creëren. Zo spits je de pipeline toe op jouw commerciële proces. Geef per deal ook de winkans van elke deal fase aan, en breng met de uitgebreide reporting alle closed en lost deals in kaart. Zo heb je altijd inzicht in jouw sales performance.

Controleer je salesproces en je salesmensen door in te stellen dat een deal niet naar een volgende fase mag verspringen zonder dat bepaalde properties zijn geupdate. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat een deal nooit naar ‘lost’ verplaatst kan worden zonder dat daar een reden voor wordt opgeven.

Ook met de Sales Hub Deal Automation feature houd je grip op je commerciële proces. Zorg dat je nooit een opvolgactie vergeet uit te voeren door automatisch opvolg-taken uit te zetten wanneer een deal van de ene naar de andere fase verplaatst.

Bespaar tijd met Templates en Sequences, en maximaliseer de resultaten van je outreach

Telkens een nieuwe mail opstellen in de communicatie naar je leads kost meer tijd dan nodig is, en dat terwijl de inhoud van je communicatie per lead enkel in de details verschilt. Met Templates kun je email templates opbouwen die je telkens opnieuw kunt gebruiken. Deze templates zijn voorgeschreven mails waarin een aantal variabelen dynamisch zijn, namelijk properties. De variabelen kun je gemakkelijk toevoegen of aanpassen door deze handmatig in te voeren of ze uit de lijst met personalisatie tokens, snippets, documenten, videos of meeting-links te plakken. Naast dat je zelf templates kunt bouwen, kun je ook templates uit de HubSpot bibliotheek gebruiken.

Templates kun je het best inzetten om een opeenvolging van mails naar een prospect of lead te sturen. Deze opeenvolging kun je handmatig uitsturen, maar om tijd te besparen kan deze kun je deze ook automatiseren, met Sequences. Daarnaast kun je de Sequence feature ook gebruiken om taken te automatiseren. Zo krijg je altijd een notificatie wanneer een taak is afgerond en welke taak er hier op volgend moet worden uitgevoerd.

Beter en sneller connecten met prospects met Meeting Links

Er is niets zo vervelend en tijdrovend als het over en weer mailen over welke datum en tijd jullie allebei het beste uitkomt voor een afspraak. Kans is dan ook groot dat een al toch niet zo happige lead afhaakt en uit het zicht verdwijnt. Creëer daarom een persoonlijke Meeting Link met daarin al jouw beschikbare data en plaats deze in mails en op je website. Geef daarmee je leads het gevoel dat ze in controle zijn doordat zij een voor hen passend moment kunnen kiezen.

Team Meeting Link

Naast een persoonlijke meeting link, kun je ook twee soorten teamlinks aanmaken binnen HubSpot. Met de Round Robin meeting link maak je een collectieve link aan met alle beschikbare data en tijden van iedereen binnen jouw sales team. Zo biedt je een veel ruimere keuze aan aan jouw leads om op een voor hen geschikt moment een afspraak te maken.

Daarnaast kun je een meeting link aanmaken waarin ook de beschikbare tijden van je collega’s zijn opgenomen die bij de afspraak aanwezig moeten zijn. Deze variant zorgt ervoor dat iedereen die bij de meeting aanwezig moet, dat ook daadwerkelijk is.

Verder zijn alle soorten meeting-links precies zo te customizen dat ze aansluiten op jouw salesproces:

  • Pas de interne en externe naam van je meeting link aan
  • Bepaal hoe lang meetings mogen duren en geef je klanten daarmee de keuze om voor een gesprek van een half uur, uur, etc te gaan
  • Maak van je meeting link automatisch een Zoom invite.
  • Pas in het formulier aan welke informatie je uitvraagt bij je klant wanneer ze een meeting met je boeken.

De mogelijkheden zijn eindeloos.

Close deals sneller en efficiënter met Quotes en Products

Met Quotes kun je snel en gemakkelijk offertes opstellen op basis van de producten of diensten die jij aanbiedt. Zo houd je altijd overzichtelijk welke producten of diensten er bij welke deal horen. Daarnaast bouw je hiermee ook een duidelijke offerte op voor je klanten, waarin je overzichtelijk maakt waar diegene zich op toelegt. Met een e-signature kun je de offerte digitaal laten ondertekenen. Wanneer je de Stripe integratie gebruikt geef je je klanten de mogelijkheid om meteen de offerte te betalen.

HubSpot Sales en CRM: de katalysator in je commerciële proces

Met de Sales Hub en het CRM van HubSpot ben je als sales-team in staat om meer deals te closen in minder tijd, een aankoopproces met zo min mogelijk frictie te creëren, en je eigen werk overzichtelijker, prettiger en efficiënter te maken. De Sales Hub staat bol van nog veel meer waardevolle features. Die wil je zeker nog even zien. Vraag daarom een HubSpot Sales Hub demo aan en ontdek hoe de uitgebreide features van de Sales Hub jouw sales proces kunnen optimaliseren. In deze demo laat een HubSpot expert je alle ins en outs van de Sales en CRM tooling zien, en hoe je deze toepast op jouw commerciële proces.

Picture of Thijs van Rosmalen
Thijs van Rosmalen

Inbound Marketing & Sales Consultant