Plan een 1:1

Stapsgewijze gids voor het bouwen van een B2B-website

Als je tegenwoordig een bedrijf wilt runnen, moet je online aanwezig zijn. Een website realiseren kan echter zo overweldigend zijn, dat je er niet eens aan durft te beginnen. Misschien aarzel je met het bouwen van een B2B-website omdat het zo complex is, maar 70-80% van consumenten doet op internet onderzoek naar een bedrijf voordat ze iets te kopen. Zonder website loop je dus zeker klanten mis.

Als je tegenwoordig een bedrijf wilt runnen, moet je online aanwezig zijn. Een website realiseren kan echter zo overweldigend zijn, dat je er niet eens aan durft te beginnen. Misschien aarzel je met het bouwen van een B2B-website omdat het zo complex is, maar 70-80% van consumenten doet op internet onderzoek naar een bedrijf voordat ze iets te kopen. Zonder website loop je dus zeker klanten mis. 

We hebben daarom een gids met zeven eenvoudige stappen ontwikkeld: 

  1. Bepaal een digitale strategie
  2. Kies het platform voor je website
  3. Kies een domeinnaam en host
  4. Bouw de structuur van je website
  5. Ontwerp je website
  6. Maak je content
  7. Lanceer je website

7 stappen voor het bouwen van een B2B-website 

1. Bepaal een digitale strategie

Voordat je iets creatiefs of technisch onderneemt bij het bouwen van je website, moet je een actieplan opstellen en begrijpen waarom je bedrijf een website nodig heeft. Je hebt een digitale strategie nodig, die je ontwikkelt aan de hand van het volgende: 

Doelgroepanalyse: Je bouwt geen website voor jezelf, maar voor je doelgroep. Ontwikkel daarom je buyer personas en zorg dat je weet wie je doelgroep is, wat hun pijnpunten zijn, waarom ze op zoek zijn naar een bedrijf en hoe graag ze online content consumeren.

Concurrentievergelijking: Je leert veel door de digitale kanalen en middelen van je concurrenten te evalueren. Je hoeft niet per se te kopiëren wat ze doen, maar je kunt leren van hun successen en mislukkingen. Welke informatie verstrekken ze en hoe benaderen ze hun doelgroep?

Doelen: Nu moet je nadenken over jezelf. Wat heb je nodig? Wat heeft je bedrijf nodig? Je kunt je doelen in deze fase nog algemeen houden, maar pas deze bij aan als je website verder wordt uitgewerkt en je meer te weten komt over je mogelijkheden. Inzicht in je doelen stuurt de ontwikkeling van je website en zorgt ervoor dat je altijd de tools en software kiest waarmee je ze kunt behalen. 

2. Kies het platform voor je website

Als je digitale strategie klaar is en je weet waarom en hoe je je website wilt bouwen, kies je een platform. Kies eerst of je een websitebouwer (zoals Shopify, Wix of Squarespace) of een contentmanagementsysteem (CMS, zoals HubSpot) wilt gebruiken. In beide gevallen beschik je over een vrij eenvoudig proces met gebruiksklare templates en uitbreidingen om zonder coderen een website te kunnen bouwen. Ze verschillen alleen in hun beperkingen en kosten. 

Websitebouwers zijn meestal een stuk goedkoper dan een CMS en helpen je veel sneller aan een website. We raden echter een CMS aan zoals HubSpot, omdat je daarmee over veel meer functies en integraties beschikt die je je website laten gebruiken als marketing- en salestool. 

Bij het kiezen van een CMS moet je alles meewegen. Je wilt niet alleen een CMS dat past binnen je budget, maar ook een systeem dat geschikt is qua gebruiksgemak, schaalbaarheid, veiligheid, beschikbare integraties en vereiste tools. Stel jezelf doorslaggevende vragen, zoals: Moet mijn platform meerdere talen ondersteunen? En meerdere valuta? Hoeveel gebruikers moeten bij het platform kunnen inloggen? Welk type training en support biedt het platform? Dit soort vragen leiden tot de keuze van een CMS dat geschikt is voor je bedrijf. 

3. Kies een domeinnaam en host

Nog even en je website draait op volle toeren! Dit is een leuke stap, waarin je een domeinnaam kiest en registreert. De meeste domeinregistreerders, zoals Godaddy.com en Namecheap.com, bieden betaalbare en veilige opties voor het kopen van een domeinnaam (en bieden extra voordelen, zoals SSL Security). Je hoeft daarvoor op hun sites alleen maar een domeinzoekopdracht uit te voeren. Een eenvoudigere optie is het uitvoeren van een domeinnaamzoekopdracht en -registratie via de website van je CMS- of hostingprovider. Je exacte bedrijfsnaam is misschien niet meer beschikbaar, dus kies een domeinnaam die zoveel mogelijk lijkt op je bedrijfsnaam. Selecteer een domein met een van de meest gangbare extensies: .com, .net of .org. Of overweeg een alternatieve extensie, zoals .io of .shop, als dat van toepassing is op je bedrijf.

Als je eenmaal je domeinnaam hebt, ga je op zoek naar webhost. Een webhost is een platform waarop alle bestanden en data van je bedrijf veilig staan opgeslagen om ze correct weer te geven wanneer een gebruiker daarom vraagt (door naar een pagina te gaan, een document te downloaden, een formulier te versturen, enz.). Je webhost is vaak hetzelfde als je webplatform, bijvoorbeeld HubSpot, Shopify of Wix. In dat geval hoef je geen moeite te doen om een webhost te kiezen. Als je echter besluit je website afzonderlijk te hosten, moet je uitzoeken wat je precies nodig hebt (je websiteplatform zou je daarbij moeten kunnen helpen). Elke hostingprovider biedt andere opties, met als voornaamste verschillen:

Shared hosting: Deze manier van hosten is het voordeligst, omdat je een server deelt met andere websites. Deze optie is minder geschikt voor websites met hoge aantallen bezoekers en is iets kwetsbaarder voor veiligheidsdreigingen, maar is met name onder kleine en middelgrote bedrijven de meest gebruikelijke vorm van hosten.

VPS hosting: Deze optie is duurder, maar stabieler en veiliger. Met deze optie kan je website vrijwel elke hoeveelheid verkeer aan en beschik je over je eigen server, wat betekent dat de beveiliging veel strikter is en moeilijker te omzeilen. Deze optie is meestal alleen bedoeld voor websites met enorme aantallen bezoekers of met extreem gevoelige klant- of gebruikersgegevens. 

4. Bouw de structuur van je website

Je begrijpt je doelgroep, je hebt je websiteplatform gekozen en je domeinnaam geregistreerd… Nu kun je aan de slag met het bouwen van je website. De eerste stap is het maken van een wireframe van je website. Welke pagina's heb je nodig en welke structuur krijgt elke pagina? Dit proces is redelijk eenvoudig, maar kost tijd, omdat je bij het indelen van je site rekening moet houden met je gebruikers en met Google.

Dit betekent dat je website een eenvoudige gebruikersflow moet hebben, zodat bezoekers gemakkelijk kunnen navigeren door de informatie die ze nodig hebben, maar ook dat Google je site gemakkelijk en optimaal moet kunnen crawlen. Houd bij het plannen van je pagina's en content rekening met het volgende:

  • Je pagina's moeten op natuurlijke wijze in elkaar overlopen (denk aan het pad dat je gebruikers zullen volgen).
  • Elke pagina moet correct worden opgebouwd met HTML-titels (H1, H2, H3, enz.).
  • Pagina-url's mogen geen hoofdletters bevatten en moeten zo kort mogelijk zijn.
  • Je pagina's moeten intern aan relevante content zijn gekoppeld, zodat een 'web' van content ontstaat.
  • Je kunt het beste met mastertemplates werken. Tijdens het uitbouwen van je website hoef je dan geen templates te maken voor elke afzonderlijke pagina van je site. 

5. Ontwerp je website

Nu wordt het echt leuk - je gaat je website ontwerpen. Het wireframe voor je website is klaar en goedgekeurd. Nu ga je bedenken hoe je website eruit gaat zien (thema's van websitebouwers of je CMS bestaan meestal uit templates, modules, afbeeldingen en algemene content waarmee je het ontwerp van je website eenvoudig kunt beheren, maar je kunt ook een heel eigen ontwerp maken). 

Welk platform je ook gebruikt, en of je nu een thema kiest of alles zelf ontwerpt, neem de tijd om ervoor te zorgen dat je websitedesign je merk weerspiegelt en je doelgroep aanspreekt. Het is essentieel dat je een responsieve website hebt (een site die op alle apparaten correct wordt geladen). Let er daarom op dat je website correct schaalt en dat je alleen webveilige lettertypen en duidelijke afbeeldingen gebruikt. 

In de vorige stap heb je de structuur voor elke pagina al gepland. In deze stap werk je die verder uit en bereid je je site voor op het hosten van je content. Zorg er ook voor dat widgets of apps die je wilt integreren, passen bij de rest van je website en je merk. 

6. Maak je content

Content is king. Deze gevleugelde uitspraak gaat nog altijd op, maar het waarom ervan is veranderd. Waar het in de beginjaren van het internettijdperk om kwantiteit draaide, gaat het nu om kwaliteit. Bij het bouwen van je pagina's en het schrijven van je bedrijfsverhaal, informatieve blogs en andere content, moet je denken vanuit het perspectief van je doelgroep. Waar zijn je klanten naar op zoek? Goed uitgangspunt hierbij is een zoekwoordenonderzoek, dat je inzicht geeft in de onderwerpen waarover je moet schrijven en hoe je dat moet doen. Dit onderzoek sluit aan bij je doelgroepanalyse. 

Naast je pagina- en overige websitecontent, moet je rekening houden met de SEO-elementen van je site. Dat is belangrijk, omdat niet alleen je doelgroep maar ook Google je website moet begrijpen en waarderen.

HTML-headers: Zoals we al zeiden moet elke pagina ten minste een H1 HTML-header bevatten met het primaire zoekwoord voor de pagina. Dit stelt Google in staat snel en gemakkelijk te bepalen waar elke pagina op je website over gaat en hoe die het beste aan gebruikers kan worden weergegeven. 

Metatitels en -beschrijvingen: Je metatitels en -beschrijvingen zijn belangrijke samenvattingen van de content van elke pagina. Ze moeten goed zijn, omdat ze twee functies dienen: 1) Ze geven Google meer context over de paginacontent en welke zoekwoorden ervoor moeten worden weergegeven. 2) Ze geven gebruikers meer context over de content van je pagina als ze die bekijken als resultaat in hun favoriete zoekmachine (zoals Google).

Alt-tekst voor afbeeldingen: Alternatieve afbeeldingstekst is verborgen tekst die aan je afbeeldingen is gekoppeld en die uitlegt wat de afbeelding weergeeft en hoe de afbeelding betrekking heeft op de content waarin die staat. Deze tekst is belangrijk, omdat het de enige manier is waarop Google kan begrijpen wat je afbeelding voorstelt en hoe die je gebruikers van dienst is.

Snelheid van de site: Zorg ervoor dat alle afbeeldingen kleiner worden weergegeven dan 100 kb en een webveilige indeling hebben (JPG is een standaardindeling). 

7. Lanceer je website

Het is tijd om je site te lanceren! Maar eerst: Testen, testen, testen. Laat je website voor de lancering tot in detail testen, door verschillende mensen via verschillende paden, op verschillende apparaten, browsers en zelfs besturingssystemen. Wanneer je zeker weet dat je website klaar is voor het grote publiek, houd je je team stand-by voor eventuele problemen tijdens de lancering en druk je op “Publiceren”. Gefeliciteerd, je website is live! 

Net als de meeste bedrijfsactiviteiten is ook je website nooit af. Je kunt jezelf een schouderklopje geven voor het lanceren van je website, maar je moet je site blijven analyseren en optimaliseren naarmate je informatie krijgt over je gebruikers en de manier waarop ze je website gebruiken. Dit is een terugkerend proces, ook al omdat je doelgroep en het gedrag van je bezoekers veranderen als je bedrijf zich verder ontwikkelt. 

Maar nu kun je even achteroverleunen in de wetenschap dat je je website hebt gepland, gestructureerd en gebouwd als de krachtigste marketing- en salestool die tot je beschikking staat.

Bepaal je strategie en aanpak voor een moderne website

Lees het whitepaper B2B website plan van aanpak
Picture of Etiënne Lof
Etiënne Lof

HubSpot Customer Experience Consultant