Marketing in de B2B wordt vaak nog gezien als een noodzakelijk kwaad.
Je moet het doen, het kost geld, en de opbrengsten zijn onduidelijk. Daarom doen veel bedrijven het er maar een beetje bij; vaak als service-afdeling voor Sales...
De tijd van Marketing als kostenpost is voorbij.
Marketing kan wel degelijk bijdragen aan de commerciële resultaten van je business. Zo genereren bedrijven die bloggen 67% meer leads dan bedrijven die dat niet doen.
Bereik potentiële kopers met de juiste content, via de juiste kanalen, op het juiste moment.
Ga aan de slag met de pijlers van Inbound Marketing en je kosten per lead zullen verminderen.
Marketing wordt vaak gezien als een kostenpost. Als marketeer moet en wíl je daarom een kwantificeerbare bijdrage leveren aan de groei van je organisatie. In de kern staat die groei gelijk aan meer klanten. Je kunt de bijdrage van Marketing dus uitdrukken in cijfers — de taal die Sales en de directie spreken. Marketing van cost center naar profit center.
De meerwaarde van een marketeer zit in het aanleveren van leads waarmee Sales deals kan sluiten. Met Inbound Marketing implementeer je een strategie die toegespitst is op lead generatie, zodat je je Salescollega’s van een constante toevoer aan gekwalificeerde leads kunt voorzien.
Wat Marketing onder een gekwalificeerde lead verstaat kan wezenlijk verschillen van de definitie van Sales. Dit leidt tot frustraties: “Sales doet nooit iets met onze leads.” En: “Marketing draagt alleen maar slechte leads aan”. Werk met Sales aan een gesmeerde leadoverdracht, zodat je draagvlak voor Marketing creëert en samen commerciële resultaten behaalt.
Bereik potentiële kopers met de juiste content, via de juiste kanalen, op het juiste moment. Ga aan de slag met de pijlers van Inbound Marketing.
Bloggen, Social media, Keywords, Website optimalisatie
Ook digitaal wil je de aandacht van je doelgroep trekken. Buyer persona’s gaan je helpen bij het creëren van content die waarde toevoegt, vragen beantwoordt en pijnpunten wegneemt. Zodat potentiële kopers jou vinden.
Call-to-actions, Landingspagina’s, Formulieren, Contacten
Het is aan jou om te zorgen dat de bezoekers zich aan je willen voorstellen. Maar voor wat hoort wat. In ruil daarvoor deel jij jouw kennis en expertise met de wereld. Resultaat is het binnenhalen van een kwalitatieve lead die hard op weg is klant te worden.
E-mail, Workflows, Lead Scoring, CRM sync
Ondersteun Sales in het sluiten van de deal door processen in te richten die aansluiten bij de doelen en uitdagingen van jouw toekomstige klant. Met de verworven inzichten kun jij middelen aanbieden die volledig zijn afgestemd op de wensen van jouw klant.
Social media, Smart call-to-actions, E-mail, Workflows
Relevant zijn en relevant blijven. Het uiteindelijke doel is een langdurige relatie met een klant die niet alleen gelukkig is met jouw product, maar ambassadeur wordt van je bedrijf. Zo speel je ook in de toekomst een rol van betekenis. Nieuwe bezoekers, leads en klanten zullen moeiteloos hun weg naar jou vinden. De cirkel is rond: het ‘closed loop’ principe.
01
Inbound Marketing Essentials
02
Buyer Persona's
03
Buyer Journey
04
Inbound Marketing Gameplan
We gaan in op de Inbound Marketing methodiek en de werking in de praktijk. Tevens analyseren we het landschap waarin je organisatie opereert en brengen we focusmarkten in kaart. Afsluitend bepalen we de businessdoelstellingen én de strategie om deze te behalen.
Wat zijn de DMU’s binnen de gedefinieerde focusmarkten, en welke Buyer Persona’s vallen binnen deze DMU’s? Welke Buyer Persona’s zijn het meest relevant voor je business? De uitkomsten leiden tot het uitwerken van de primaire Persona’s.
Welke kennisbehoefte heeft je Buyer Persona in de verschillende fasen van het aankoopproces? En welke content bieden we aan om in die behoefte te voorzien? Met de klantreis in beeld bepalen we hoe we de focusmarkt(en) strategisch gaan bewerken.
We presenteren het Inbound Marketing Gameplan — het actie- en resultaatgerichte plan dat ontstaat vanuit de workshops. We lichten het ontstaan en de executie van het plan toe, en gaan in op de benodigdheden voor een winstgevende samenwerking.
Het Inbound Marketing Gameplan legt de fundering voor marketing die bijdraagt aan de groei van je business. In de executie van het plan staat de Inbound Marketing funnel centraal, samen met de medewerkers van het hybride team.
Langs een gestroomlijnd proces maken we van bezoekers leads, en van leads klanten. Stel vast wat er allemaal komt kijken bij het uitrollen van een Inbound Marketing strategie in jouw organisatie.
Content die ertoe doet is het waard om gedeeld te worden. Gebruik de verspreidingskracht van de voor jou relevante sociale kanalen om bezoekers naar je website te leiden.
Schrijf artikelen die inspelen op vraagstukken van je doelgroep en trek bezoekers naar je site. Je hebt de kennis en expertise al in huis — je hoeft deze alleen nog maar te delen.
Websitebezoekers zijn goed; de volgende stap is de conversie naar leads. Met landingspagina’s zet je je premium content achter een formulier, zodat je de benodigde gegevens vergaart.
E-mail is nog steeds het best converterende marketingkanaal. Zet lead nurturing workflows en geautomatiseerde opvolging in om leads door je funnel heen te trekken.
Resultaatgedreven marketeers sturen op data, niet op onderbuik- gevoel. Maak gebruik van overzichtelijke analytics om aan de juiste knoppen te draaien.
Zoekmachines houden van relevante, vindbare en verteerbare informatie. Realiseer een sterk organisch bereik met content die (gebruikers)technisch geoptimaliseerd is.
Conversie is waar je naar op zoek bent als marketeer. Van bezoeker naar lead, van lead naar klant: met call-to-actions beweeg je kopers om de volgende stap te zetten.
Je hoeft niet te kiezen tussen organisch en betaald verkeer — ze zijn complementair. Zodra je organisch bereik toeneemt stel je je paid budget naar beneden bij.
Een lead beweegt niet vanzelf door je funnel heen — vaak moet je hem een handje helpen. Met lead nurturing richt je een geautomatiseerd proces met relevante opvolging in.
Offers zijn de hoeksteen van een Inbound Marketing funnel. Voor premium content zoals whitepapers, e-books, webinars etc. laten bezoekers hun gegevens achter.
Je kunt nog zulke mooie offers hebben — als je er geen leads mee genereert voegen ze niets toe. Met gerichte campagnes activeer je offers zodat deze bij je doelgroep onder de aandacht komen.
Marketing Automation is meer dan software waarmee je terugkerende taken automatiseert. Nurture prospects met gepersonaliseerde content op het juiste moment en help sales de deal te sluiten.
Stop met het verspillen van je tijd aan de verkeerde leads. Kies het tijdstip dat jou het beste uitkomt.
HubSpot consultancy bureau voor MKB en enterprise ondernemingen
Wij optimaliseren je commerciële proces met HubSpot. If not now, when?
Ontvang de laatste inzichten, event updates en productontwikkelingen.