Bas had helder wat zijn team wilde gaan bewerkstelligen: vraag creëren voor producten en inzicht creëren in de ROI van marketingcampagnes. Ze besloten deze organisatie-change in 3 fasen op te delen:
2014: Aantrekken van prospects (via SEO, SEA, bloggen, offline media, social media en door de website te verbeteren) en goede leads genereren (met Call-to-Actions, landingspagina’s, e-mailmarketing en formulieren).
2015 - 2016: Het lead nurturing proces inrichten – van lead tot het sluiten van de deal (met lead management, webcare en marketing automation)
2016 - 2017: Werken aan closed loop analytics (met NPS, Analytics en diepgaande rapportage)
Om deze doelen te behalen was een verandering in processen nodig. De samenwerking tussen Marketing, Sales en Customer Care was cruciaal. Veel leads praten eerst met de afdeling Customer Care, omdat zij verantwoordelijk zijn voor het behandelen en doorverwijzen van directe aanvragen van potentiële klanten. Marketing moest haar verantwoordelijkheid gaan uitbreiden naar het commerciële proces. Zij stonden voor de uitdaging een manier te vinden om goede leads te genereren; iets wat zij nog niet eerder in internationale markten had gedaan. Hun belangrijkste opdracht was het identificeren van bouwprojecten waar architecten mogelijk tegels van Mosa plaatsen. Ten slotte moest Sales zorg dragen voor goede opvolging van kansen die Marketing had gesignaleerd.
Wat betreft mensen en vaardigheden was Mosa vastberaden een nieuwe Marketing team op te tuigen. Omdat de ervaring van klanten belangrijk is, moest ook Customer Care heringericht worden. Ten slotte kwam de tooling aan bod. De tools die Marketing en Sales gebruikten waren geselecteerd door de ICT afdeling, en niet vanuit commercieel oogpunt. Dit betekent dat niet alle software met elkaar was geïntegreerd, en belangrijke data verspreid was over systemen. Bovendien werkten veel Sales collega’s in hun eigen Excel bestanden, waardoor cruciale klantinformatie geïsoleerd was van de rest van de organisatie. Dit moest ook veranderen.
Bas: “Van belang was het verkrijgen van draagvlak voor onze plannen in de hele organisatie. Om zichtbaarheid te creëren hebben we zelfs het organogram aangepast, zodat iedereen zich bewust was van de nieuwe structuur. Dit was een zeer bewuste keuze. Een andere belangrijke rode draad in onze werkwijze was de Inbound Marketing filosofie: klanten aantrekken met je oplossingen, in plaats van het pushen van je producten.