Edwin was vastbesloten om binnen TÜV Nederland een commercieel team te vormen dat was toegerust op het werven van nieuwe klanten en daarvoor de mogelijkheden van het digitale tijdperk zou gebruiken.
Edwin: “Het was mij duidelijk dat meetbare leadgeneratie de belangrijkste focus moest worden van Marketing, als TÜV Nederland ook in de toekomst relevant wilde blijven. We hadden toen geen degelijke strategie of routekaart om dat doel te behalen. Maar alleen al het inzicht was erg waardevol. Ik wist ook dat Marketing en Sales hun processen op enig moment volledig zouden moeten integreren. Als we de kloof wilden dichten, moest Sales een manier van werken implementeren waarbij ze al heel vroeg in het aankooptraject waarde moesten toevoegen voor potentiële klanten: ze moesten verkopen zoals klanten tegenwoordig kopen. Maar zo ver waren we nog niet.”
Omdat ze ergens moesten beginnen, besloot TÜV Nederland van start te gaan met Marketing. Edwin: “Ik vroeg mijn collega na te denken over een 5-jaren strategie. De nieuwe website die gepland stond, was uiteraard het meest tastbare uitgangspunt. Om waardevolle input te verzamelen voor onze nieuwe benadering, vroegen we bijna alle Business Units binnen TÜV Nederland om hun inzichten. We stelden BU Managers één simpele vraag: ‘wat heb je nodig van onze marketingafdeling?’ We gebruikten de antwoorden voor een kloofanalyse.”
Edwin was zich zeer bewust van het feit dat hij een manier moest vinden om met de IT-systemen te werken die binnen de TÜV NORD GROUP al werden gebruikt (waaronder ERP-systemen). Bovendien moesten zijn marketing- en salesteams bereid zijn om hun vaardigheden en mindset te veranderen om zijn plan te laten slagen. En, het allerbelangrijkste, het commerciële team moest de bestaande processen beoordelen en hervormen om de kloof te dichten. Er was een nieuwe methode nodig voor de samenwerking tussen Marketing en Sales en voor het aantrekken, nurturen en delen van leads.
Edwin: “We wilden online de belangrijkste certificeringsinstantie worden. Als we dit ambitieuze doel wilden bereiken, moesten we meer doen dan de resources die we kregen van de internationale TÜV NORD GROUP. Dus namen we een gewaagd besluit: TÜV Nederland startte een pilot. Zo konden we onze doelen bereiken en toch binnen het bestaande raamwerk van de internationale organisatie opereren.”
“De implementatie van een inbound-salesmethode leidde tot een systematische verbetering van afspraken tussen verkoopvertegenwoordigers onderling en integratie van Marketing en Sales.” - Edwin Franken, directeur van TÜV Nederland