Plan een 1:1

Content cureren of zelf creëren? [infographic]

Ook al is goede content tegenwoordig bij uitstek de beste manier om meer bezoekers naar je site te leiden en te converteren in leads op een eerlijke 'inbound' manier, de hoeveelheid content die je op constante basis moet produceren voelt vaak overweldigend. Wie gaat het doen en wanneer? En hoe houd je de kwaliteit vast? Content cureren zou een uitkomst kunnen zijn.

Content curatie kun je zien als de digitale knipselkrant: het verzamelen van relevante content (beelden, artikelen, video's, infographics of social media posts) van externe bronnen en deze te delen met je doelgroep.

Dit kun je automatisch doen (op basis van algoritmes die zorgvuldige selecties maken op basis van door jou goedgekeurde bronnen en keywords) of handmatig.

Content cureren, waarom wel?

Het liefst houd je al je content authentiek en komt het van eigen hand. Zo houd je de controle over wat je organisatie naar buiten brengt. Maar dit vergt nogal wat mankracht en is vaak simpelweg niet haalbaar. Content cureren is daarom door ontzettend veel organisaties omarmd, omdat het een belangrijk probleem uit de weg ruimt: tijd. Bovendien hoef je niet altijd copywriters of designers in de arm te nemen om toch waardevolle content met je doelgroep te delen.

Door relevante content te delen met je prospects en klanten bouw je als organisatie bovendien aan kennisleiderschap in je industrie, omdat je laat zien dat je op de hoogte bent van de actualiteit. Door content te cureren kun je deze kennis claimen en bouw je verder aan thought leadership.

Content cureren, waar moet je op letten?

Er kleven ook een aantal nadelen aan content cureren. Deze nadelen zijn redelijk gemakkelijk uit de weg te ruimen mits je goed met de geleende content omgaat.

  • Ten eerste: de content is van iemand anders en jij neemt deze kennis ongevraagd over. Wanneer je netjes de bron vermeldt van de originele auteur met een backlink steel je niet de credits. 
  • Wanneer je een geschreven artikel wil overnemen op je site of blog kan duplicate content een probleem zijn, zeker als de geleende bron in dezelfde taal is. Probeer zoveel mogelijk je eigen stuk te schrijven met eventueel wat quotes uit het originele stuk. Zo maak je de content toch "eigen" zonder te claimen dat jij het hebt geschreven. Vermeld wederom de originele bron.
  • Content cureren is af te raden als je het als enige vorm van content wil inzetten. Je toekomstige klanten willen een stukje authenticiteit van jou horen en niet van een ander. De balans moet dus goed zijn.

Over balans gesproken...

Ga je content cureren of zelf creëren?

Graag wil ik dot blog afsluiten met een infographic (gecureerd van Venngage!), die ik heb gevonden op dit mooie blog van Impact. De infographic laat de verhouding tussen content creatie en content curatie zien.

En wil je het, na het lezen van dit artikel toch nog even houden op content van eigen fabricage, dan kunnen deze 25 inspiratietips voor content creatie je op weg helpen.

content cureren
Bron header.

Picture of Kelly Antonis
Kelly Antonis

Inbound Content Marketeer