Het verhaal van HubSpot

2 min read
Mar 1, 2024 11:54:00 AM
HubSpot is door twee hele slimme Harvard jongens bedacht in 2004. Zij herkenden de ingrijpende veranderingen in het aankoopproces, aangedreven door de opkomst van het internet. Kopers begonnen zichzelf te informeren via het internet, in plaats van te vertrouwen op het advies van verkopers.  Daarbij kwam de macht te liggen bij de kopers en veel minder bij de verkopers. Tegen de tijd dat potentiële klanten contact opnamen met de verkoopafdeling, was het aankoopproces vaak al voor 70% voltooid. Met die paradigmashift in gedachten is HubSpot ontworpen: stel de potentiële klant centraal centraal en ondersteun optimaal in het aankoopproces. De filosofie is dat, door een kwalitatief hoogwaardig product of dienst aan te bieden, klanten vanzelf naar je toe komen. 

accent-line-red-xl

Van verkopen naar helpen 

Dit klantgerichte denken is het kern DNA van HubSpot. Het is deze filosofie die HubSpot heeft doen uitgroeien tot een vooraanstaand CRM-platform. Bij het ontwerpen van HubSpot is continue vertrokken vanuit het perspectief van de twee belangrijkste ‘stakeholders’: De klanten van je bedrijf en anderzijds je eigen medewerkers die deze klanten moeten helpen. In de kern moet HubSpot deze twee processen faciliteren tegen een relatief lage Total costs of ownership. That’s it.

Eén platform, oneindige mogelijkheden

Om deze visie te realiseren, heeft HubSpot ervoor gekozen om zijn CRM-systeem volledig te harmoniseren, waarbij alle componenten - van de diverse Hubs tot aan data, functionaliteiten en klantrelaties - geïntegreerd zijn binnen één gestroomlijnd platform. De groeistrategie van HubSpot is met name gericht op autonome groei en niet zozeer groeien gebaseerd op overnames zoals bij Microsoft of Salesforce. Zij acquireren voor miljarden dollars succesvolle applicaties vanuit het feit dat ze een stevige positie hebben bij klanten, knopen deze aan elkaar en pushen deze via gelikte marketing campagnes richting hun installed base en nieuwe klanten. Dat is vooral goed voor de aandeelhouderswaarde maar minder voor de gebruikers en klanten van deze systemen. HubSpot kiest bewust voor een pad van autonome groei, met de overtuiging dat dit op de lange termijn meer waarde oplevert voor zowel de gebruikers als de klanten.

HubSpot is een cloud applicatie met dezelfde look en feel over de gehele applicatie heen. Dat maakt het gebruik eenvoudig en verhoogd de adoptie van HubSpot. En dat merken onze klanten keer op keer.  Als een beursgenoteerd Amerikaans bedrijf, telt HubSpot meer dan 7500 medewerkers en bedient het ruim 200.000 klanten, met een omzet die de 2 miljard dollar overstijgt. De Europese operaties worden vanuit Dublin geleid, met additionele kantoren in steden als Amsterdam, Berlijn en Parijs. De ambities van HubSpot alsmede Webs zijn nog lang niet vervuld, want er is in de wereld van smart CRM’s nog een wereld te winnen.

quote-example

Want to stay updated on all HubSpot changes? Subscribe to our newsletters, follow us on Instagram or join our HubSpot User Days!

Explore HubSpot User Days