Plan een 1:1

Laat deze 7 HubSpot Mythes achter in 2021

HubSpot is of te technisch, te duur, niet divers genoeg, of te divers. En eerlijk gezegd is het niet meer dan logisch dat je met dit soort tegenstrijdigheden wordt misleid. Maar als je bang bent HubSpot aan te schaffen door wat je denkt te weten, is het tijd om nog eens goed na te denken...

HubSpot is of te technisch, te duur, niet divers genoeg, of te divers. 

En eerlijk gezegd is het niet meer dan logisch dat je met dit soort tegenstrijdigheden wordt misleid. Maar als je bang bent HubSpot aan te schaffen door wat je denkt te weten, is het tijd om nog eens goed na te denken.

Je bent waarschijnlijk in de val van veel voorkomende mythes en misvattingen over het starten met HubSpot gelopen. Want men, dat zijn er veel. 

Dit zijn de zeven grootste mythes over HubSpot (die je ervan weerhouden om je bedrijf te laten groeien).

Mythe #1: HubSpot is een marketing automation tool

Veel marketeers kennen HubSpot als een marketing automation tool en het is niet moeilijk te begrijpen waarom. HubSpot scoort nog steeds  goed op alle gebieden in vergelijking met andere marketing automation tools, maar tegenwoordig is HubSpot veel meer dan alleen dat.

HubSpot is een volwaardig platform voor marketing-, sales- en customer service teams, met een CMS en volledig gratis CRM als kern. Lees meer in het blog "HubSpot is geen Marketing Automation tool".

Mythe #2: Onze organisatie moet HubSpot meteen aanschaffen voor elk onderdeel

Dus ja, het is mogelijk om alleen op HubSpot te vertrouwen voor je commerciële processen. Maar dat betekent niet dat je HubSpot vanaf het begin voor alles moet gebruiken. 

Sterker nog, dat is voor jouw organisatie misschien helemaal niet slim. 

Je wilt je bedrijfsprocessen niet verstoren door in één keer een heleboel nieuwe systemen in je organisatie te gooien. En afhankelijk van hoe je huidige technologie ecosysteem eruit ziet, heb je al dan niet behoefte aan meerdere hubs.

Kijk maar eens goed naar je huidige technologie en interne processen. Welke te complexe systemen zorgen op dit moment voor frustratie in je eigen team? En welke interne processen veroorzaken onnodige fricties in de customer journey?

Bepaal van daaruit wat het belangrijkste is voor je organisatie voor waar je nu staat en waar je naartoe wilt groeien.

Mythe 3: HubSpot is veel te duur...

Is een Mercedes een geweldige, maar dure auto? Dat hangt ervan af wie je het vraagt maar zeker, de meeste mensen zullen zeggen dat er een prijskaartje aan hangt. 

Afhankelijk van de grootte van je bedrijf en je perspectief kan het prijskaartje van HubSpot al dan niet een drempel voor je zijn.

HubSpot-prijzen komen in een reeks van plannen die gericht zijn op bedrijven op elk niveau —  van startups tot enterprises.

Maar naar mijn mening moet de initiële investering niet de focus hebben. Teams die oplossingen vinden die in eerste instantie goedkoper zijn, zijn niet altijd effectief op de lange termijn. Het komt erop neer dat HubSpot-software kost wat het beste abonnement om je doelen te bereiken kost.

Mythe #4: Direct bij HubSpot kopen is goedkoper dan wanneer je dit bij een partner doet

Het doorlopen van een HubSpot onboarding is verplicht voor nieuwe klanten, maar dat wil niet zeggen dat je een onboarding bij HubSpot moet doorlopen. In plaats daarvan kunnen klanten ook via een HubSpot agency onboarden.

Of je nu kiest om HubSpot rechtstreeks bij HubSpot te kopen of via een partner, de investering is hetzelfde. Sommigen zouden echter zeggen dat de prijs-kwaliteit verhouding verschilt.

De HubSpot onboarding one-size-fits-all checklist bevat een systeemimplementatie met een ondersteuningsperiode van 90 dagen.

De meeste HubSpot partners gebruiken daarentegen een meer op maat gemaakte aanpak. Bij Webs kunnen we bijvoorbeeld een audit uitvoeren van de sales-, marketing- en IT-vereisten van je organisatie, nog voordat je HubSpot hebt aangeschaft. Dus als je complexe data-eisen hebt waarbij verschillende systemen betrokken zijn, kunnen we een implementatieplan voor je opstellen dat is afgestemd op je huidige ecosysteem en processen.

Mythe #5: Om HubSpot voor je organisatie te laten werken, moet je een 'tech goeroe' zijn... 

Je hoeft zeker geen techneut te zijn om te beginnen. HubSpot is gebouwd met de eindgebruiker in het achterhoofd en is voortdurend gericht op het opleiden van de klant. De HubSpot Academy staat vol met nuttige video's, gidsen en certificeringen die je kunnen helpen met het verbeteren van je technische HubSpot kennis.

Mythe #6: Als je met HubSpot begint, stroomt er meteen omzet binnen

Dat gezegd hebbende, er is zeker een plafond aan wat je kunt bereiken met HubSpot als je je alleen op de technische kant focust. Alleen het opzetten van de tool en zelf een HubSpot Wizard worden zal niet op magische wijze resulteren in het oplossen van je commerciële uitdagingen.

HubSpot is net als een lidmaatschap van een sportschool... je ziet alleen de voordelen als je er ook daadwerkelijk gebruik van maakt. Daarmee bedoel ik dat alleen de aanschaf van HubSpot geen magisch resultaat oplevert. In plaats daarvan zie je pas resultaat als je de software regelmatig en correct gebruikt.

Dat betekent dat de tools geconfigureerd en geadopteerd moeten worden door je team en dat de interne processen op elkaar afgestemd moeten worden om de tool effectief te laten zijn. 

Mythe 7: Als je al met HubSpot werkt, kun je niet ook met een partner schakelen

Dit is waarschijnlijk de grootste mythe die er is. HubSpot klanten die nauw samenwerken met HubSpot en een HubSpot Solutions Partner hebben de neiging om het veel beter te doen. Ze hebben een hogere adoptiegraad, snellere time to value en ROI.

Maar waarom? 

HubSpot investeert zelf veel in lokale HubSpot partners. Dit komt omdat de evolutie van HubSpot naar een platform gebaseerd ecosysteem uiteraard enige complexiteit heeft veroorzaakt, en lokale partners kunnen bedrijven helpen bij het maximaliseren van het nut en het succes van hun platform. Krachtig alleen, maar nog beter als ze samen zijn, right? 

HubSpot advies nodig?
Wij helpen je graag.

Plan een 1:1
Picture of Anne van der Kammen
Anne van der Kammen

Marketing Manager