Strategische roadmap met gefaseerde uitrol
Om Dopper te ondersteunen bij hun bedrijfstransformatie met HubSpot als belangrijkste CRM, hebben we de customer journey van de drie verschillende doelgroepen en het gewenste IT-landschap als uitgangspunt genomen. Dit om ervoor te zorgen dat er een gemeenschappelijk begrip was - tussen de verschillende teams - van de rol van HubSpot binnen hun tech stack en welke processen daar beheerd moesten worden.
Door deze aanpak konden we bepalen welke functionaliteit en processen door welke licenties werden ondersteund en vooral: een strategische routekaart ontwikkelen om de belangrijkste aanpak te bepalen die hun bedrijfsdoelstellingen het best ondersteunt.

De belangrijkste aanpak van het project was een gefaseerde uitvoering in die zin:
- Business impact creëren binnen 90 dagen (onmiddellijke HubSpot waarde)
- Snel inwerken op HubSpot Hubs
- Zo snel mogelijk beginnen met gebruikersadoptie
- Minder risico door de complexiteit van de integratie
CRM-proces blueprint
Met de overeenstemming tussen Dopper en Webs over hoe de implementatie van HubSpot er op hoog niveau uitziet, gingen we naar een meer tactisch niveau om een CRM blauwdruk te definiëren van de procesimplementatie van HubSpot.
Hier hebben wij de volgende punten behandeld:
- Zorg ervoor dat het duidelijk is in welke levenscyclusstadia elk contact of elke zakelijke relatie van Dopper zich bevond - met de drie verschillende doelgroepen in gedachten;
- Het is duidelijk welke verantwoordelijkheid marketing en verkoop in die levenscyclus hebben om tot een betere afstemming en schaalbare resultaten te komen;
- Procestaken definiëren zodat we weten waar we later kunnen optimaliseren en automatiseren om de efficiëntie te verhogen.
Data Discovery
We volgden met een Data Discovery - het combineren van het CRM procesontwerp en alle klantgegevens in het hele IT landschap, inclusief de drie te integreren systemen met HubSpot (waar de verschillende doelgroepen mee werkten) om te komen tot een definitief datamodel van hoe de systemen samen zouden moeten werken.
Van drie naar één integratie
Door dit proces te volgen en alle gegevens in kaart te brengen kwamen we erachter dat Dopper geen drie integraties nodig had, maar dat één integratie volstond.
Het was alleen nodig om een integratie te bouwen tussen HubSpot en Netsuite om een 360-graden klantbeeld te garanderen.

Implementatie
We begonnen met het onboarden van marketing op HubSpot en trainden hen eerst, zodat Dopper een snelle time-to-value bereikte (binnen 90 dagen).
In de tweede fase stemden we de CRM-implementatie voor verkoop af met het centraliseren van alle CRM-gegevens.