NL
Contact

Marketing Automation Software Vergelijken: beste platforms

[Update juni 2018] wat is het beste Marketing Automation software systeem voor je organisatie? Dat is een vraag waar heel veel marketeers en ICT-ers mee starten als ze zich gaan oriënteren op dit vakgebied. In dit blog: wat zijn de beste Marketing Automation platforms van het moment volgens onafhankelijke vergelijkings-websites?

 

In dit blog komt aan bod:

Wat zijn de beste Marketing Automation platforms van het moment?

De resultaten komen van de twee meest bekende onafhankelijke vergelijkings-websites, welke tot stand komen dankzij de reviews van honderden gebruikers. Deze sites worden continue up-to-date gebracht. 

De beste Marketing Automation platforms, beoordeeld door G2Crowd

- Voor Small-business:

1. HubSpot Software
2. ActiveCampaign
3. GetResponse
4. Pardot

beste marketing automation voor small business gekozen door het publiek is hubspot, gevolgd door activecampaign, getresponse en pardot

- Voor Mid-market:

1. HubSpot
2. Marketo
3. Pardot
4. Act-on

de beste marketing automation voor mid-market bedrijven gekozen door het publiek is hubspot, gevolgd door marketo, pardot en act-on

– Voor Enterprise:

1. HubSpot
2. Marketo
3. Oracle Eloqua
4. Pardot

De beste marketing automation voor enterprise gekozen door het publiek is hubspot, gevolgd door marketo, oracle eloqua en pardot
In onderstaande afbeeldingen kun je zien dat G2Crowd de Marketing Automation platforms ook nog naast elkaar zet op basis van onder andere het gebruikersgemak en hoe goed de setup en support wordt beoordeeld.

HubSpot beoordelingAct-on beoordelingPardot beoordelingMarketo beoordeling

De beste Marketing Automation platforms, beoordeeld door TrustRadius:

– Voor Small Businesses (1-50 medewerkers)

1. HubSpot
2. SharpSpring
3. Salesforce
4. Act-on

Beste Marketing Automation platforms

- Voor Small Businesses (51-1000 medewerkers)

1. Marketo
2. HubSpot
3. Salesforce
4. Oracle Eloqua

Marketing platform voor automation

- Voor Enterprises (1001+ medewerkers)

1. Oracle Eloqua
2. Marketo
3. Adobe Campaign
4. IBM Campaign
De beste marketing platforms

De top presterende Marketing Automation platforms uitgelicht

Een korte omschrijving van de drie platforms die het vaakst als winnaar uit de bus zijn gekomen vind je hieronder.

HubSpot

HubSpot ontwikkelt en verkoopt software voor Marketing en Sales. De verschillende suites die ze aanbieden zijn: Marketing Automation, een CRM, Sales tools, een Service hub. Ook heeft het een eigen Content Management Systeem (CMS). Hiermee kan HubSpot zich terecht een all-in-one platform noemen voor de commerciële professional dat de klant centraal stelt, met een hoog gebruikersgemak. Er zijn verschillende integraties mogelijk met andere systemen, zoals Salesforce.

[snippet_cta id="article-cta-1"]

Marketo

Marketo komt ook in verschillende lijstjes terug en is daarom de moeite van het benoemen waard. Je kunt losse bundels aanschaffen die aansluiten bij de verschillende doeleinden van marketeers: Lead Management, Email Marketing, Consumer marketing, Customer base marketing en Mobile marketing. Marketo heeft geen CRM, maar biedt net als HubSpot de mogelijkheid om de tool te integreren met Salesforce.

Tip: Lees ook het blog "HubSpot vs Marketo voor het MKB: een vergelijking"

 

Oracle Eloqua

In 2012 is Eloqua overgenomen door Oracle. De tool, die al vrij lang bestaat is toen weer nieuw leven ingeblazen. Het is nu een sterke Markteting Automation tool, met name voor Enterprises. Eloqua heeft de focus op het automatiseren van het lead generatie proces. Het heeft geen eigen Content Management Systeem. Het heeft geen CRM, maar er is goede service rondom de integratie met andere CRM systemen zoals Salesforce of Microsoft Dynamics.

Pardot

Pardot is een Marketing Automation tool welke sinds 2012 onderdeel is van het Salesforce Customer Success Platform. SalesForce had eigenlijk haar zinnen gezet op HubSpot maar HubSpot is een sterke eigen koers blijven varen al heeft Salesforce wel nog een klein aandeel in HubSpot. Bij de overname van Exact Target wat het latere Salesforce Marketing Cloud werd kreeg Salesforce Pardot erbij want net daarvoor had ExactTarget namelijk Pardot overgenomen. Salesforce is allang geen eenvoudig CRM systeem in de cloud (plug en play), maar een complex geheel van bij elkaar gekochte en geknoopte systemen waar een sterke marketingsaus overheen gegooid is. Alles kan natuurlijk, maar je moet dan wel flink in de buidel tasten. Ten eerste voor de software zelf en daarnaast voor de schaars Salesforce consultancy.

Korte test: is jouw organisatie klaar voor Marketing Automation tooling?

Voordat ze deze zoektocht starten, hebben de meeste marketeers die wat willen op dit gebied zich er al op los georiënteerd (en dat kan heel goed, gezien het aanbod van bureaus als de onze, en leveranciers van verschillende Marketing Automation software systemen.)

Ze downloaden tal van whitepapers, lezen deze geheel of half, bezoeken een event en/of kennissessie en duiken dan heel snel op de tools. In combinatie met de kennis die de gemiddelde marketeer al heeft, gaat men dan op zoek naar het meest tastbare, en datgene wat men nog niet heeft: namelijk de tool, want;

  1. Ja, natuurlijk ga ik marketing campagnes ontwikkelen vanuit het perspectief van de klant. Dat doen we al - of althans - ik vind dat we dat moeten doen.
  2. Ja, natuurlijk moet er een plan komen en moeten we een inbound methodiek / fasering en customer journey hanteren.
  3. Ja, natuurlijk moet het bijdragen aan de business, waar doen we het anders voor!
  4. Ja, natuurlijk moet er draagvlak zijn bij directie en sales en moeten zij hierin mee. Logisch.
  5. Ja, natuurlijk kost het veel tijd.

Kortom, men denkt vrij vaak heel licht over bovenstaande. Onze ervaring is dat juist daar de meeste winst te boeken valt. Wij noemen deze zaken intern vaak de zachte kant van een Marketing Automation implementatie. De technische keuze en implementatie is dan uiteraard de harde kant.


Marketing automation software vergelijken

Voordat je verschillende systemen gaat vergelijken is het als eerste handig om een check te maken of je als organisatie de randvoorwaardelijke zachte kant voldoende hebt geadresseerd en of je een interne ‘fit’ hebt op Marketing Automation.

Zachte kant

 

Ja

 

Nee

 

Heb ik als marketeer een positie op directie niveau ?

Prima. Je organisatie ziet de waarde van marketing in. Marketing Automation gaat die waarde objectiveren.

Werk aan de winkel. Marketing wordt nog teveel als kostenpost (costcenter) gezien. De directie moet nog overtuigd worden dat marketing als profit center kan fungeren.

Klantcentraal denken en doen staan bij ons centraal in de gehele organisatie

Super. Jullie voegen waarde toe op de ervaren pijnpunten van jullie klantgroepen. Je vetrekt echt vanuit de problemen die de klant heeft. Daar hebben jullie een oplossing voor.

Een primaire focus op je product of dienst maakt dat je vooral over jezelf wilt vertellen. Heel vaak geef je daarbij op productniveau informatie die nog te vroeg komt in het aankoop proces van de klant. Contentmarketing gaat altijd uit van de vragen/problemen van de klant en de fase waarin hij/zij zit

Planmatig werken we vanuit marketing aan het behalen van de businessdoelstellingen

Super. Op een smarketing manier werk je toe naar de doelen. Meten is weten. Marketing Automation gaat je daarbij helpen.

Waarom ga je aan de slag met Marketing Automation software? Geen enkele tool gaat je zonder plan brengen waar je wilt. Definieer eerst welke doelen je wil behalen. Denk aan: X aantal leads per maand bijvoorbeeld.

We hebben goed inzichtelijk in waarom, en hoe klanten bij ons kopen

Klasse. Op alle niveaus oriënteert de Decision Making Unit (DMU) zich online en jij ontmoet hem/haar daar. Echter, deals worden nog altijd door sales face to face gesloten.

Daar is nog veel te verbeteren. Een marketing automation tool dwingt je om scherp te hebben hoe het aankoopproces van de klant eruit ziet. Hoe kun je anders vanuit je Marketing Automation software systeem de juiste boodschap bij de juiste persoon brengen?

We weten hoeveel tijd/ resources Marketing Automation kost

Mooi. Het kost relatief veel tijd/energie om Marketing Automation op de rit te krijgen. Zie het als een sportschool abbonement. De eerste maanden is het hard werken. Resultaten krijg je pas na 3 tot 6 maanden.

Veel organisaties verslikken zich in het Marketing Automation vraagstuk. Ze schaffen een tool aan en komen dan tot de ontdekking dat het relatief veel resources vraagt om het draaiende te krijgen.

Heb je in bovenstaande tabel drie of meer keren de vraag met “Nee” moeten beantwoorden? Dan raden wij je aan om orde op zaken te stellen. Doe de uitgebreidere Digital Maturity Scan als wilt weten waar je met je organisatie staat en wat je eraan kunt doen.

Mocht je de vraag maar één of twee keer met "Nee" beantwoord hebben en je bent echt toe aan een vergelijking van Marketing Automation tools op requirements en functionaliteiten, dan zijn de volgende bronnen een goed vertrekpunt.

Welke andere partijen hebben Marketing Automation software aan de vergelijking onderworpen?

De bronnen gaan in op Marketing Automation software in het algemeen en gaan niet echt in op functionaliteiten. Het zijn echter wel goede bronnen om te komen tot een set aan requirements voor je eigen organisatie. De laatste twee bronnen zijn ook goed bruikbaar en informatief maar wel enigszins gekleurd.

Marketingfacts special over Marketing Automation

Op het B2Bmarkeeters platform vind je niet zozeer een vergelijk van pakketten maar wel heel veel informatie waar je op moet letten als je gaat starten met Marketing Automation. Je vindt hier tal van informatie en bronnen waar je verder mee kunt.

Marketingfacts special over Marketing Automation

Marketingfacts heeft begin 2016 een marketingspecial samengesteld met heel veel lezenswaardige content. Dit gaat over tips, cases, praktische handleidingen, blogs et cetera. Een prachtig vertrekpunt als je je nog in de breedte aan het oriënteren bent en wilt komen tot een set aan requirements voor Marketing Automation.

Welke marketing automation software past bij jou?

Het Belgische internetbureau Dallas heeft een mooi vergelijk gemaakt van een viertal top tools namelijk HubSpot, Eloqua, Marketo en Pardot. Zij hebben vooral gekeken naar wat voor bedrijf jij bent en wat dan goed zou kunnen passen. Zij zijn zelf reseller van HubSpot en Eloqua dus soms staat een en ander er gekleurd op, echter ook lezenswaardig.

Overzicht 6 Marketing Automation sofware tools op functionaliteiten

Het Amsterdamse bureau Stan&Stacy heeft ook een vergelijking gemaakt. Namelijk van Sharpspring, Act-on, Pardot, Marketo, Eloqua en HubSpot en haar functionaliteiten. Bruikbaar overzicht als je op specs gaat selecteren. Het overzicht is niet meer helemaal actueel aangezien de diverse pakketen zich vrijwel dagelijks ontwikkelen. HubSpot heeft bijvoorbeeld ook een CRM systeem. Stan en Stacy is officieel reseller van Act-on en Sharpspring. Ook Stan en Stacy heeft belang bij bepaalde pakketten dus lees daar even doorheen.

blog-article-whitepaper__placeholder
Free 20-page guide

How to reach and guide your prospect

Talk to our specialists
Picture of Kelly Antonis
Kelly Antonis

Inbound Content Marketeer