Get a demo

Waarom je als maakbedrijf (net zoals menig SaaS bedrijf) meer dan 50% van je budget moet besteden aan marketing en sales

In samenwerking met MT/Sprout - De markt van SaaS groeit snel en hard, eigenlijk vergelijkbaar met de maakindustrie aan het begin van de industriële revolutie. Dit is wat de maakindustrie hiervan kan leren, zegt Emiel Kanters van Webs.

Waar software van oudsher werd aangeschaft als product, gebeurt dat tegenwoordig steeds vaker via een abonnementsmodel. De software wordt via de cloud geleverd als dienst – oftewel Software as a Service (SaaS). Het aantal overnames van IT-bedrijven met een SaaS-businessmodel neemt in rap tempo toe. Verkopers en investeerders springen op de trend en gooien zo nog extra olie op het vuur, waardoor ook de waarderingen snel oplopen. De SaaS-markt lijkt dan ook erg op die van de maakindustrie aan het begin van de industriële revolutie toen er een keur aan nieuwe technologieën verscheen.

Mercedes

Toen Daimler in 1885 de verbrandingsmotor ontwikkelde werd er een basis gelegd voor het succes wat we nu nog kennen als een van de sterkste merken; Mercedes. De Oostenrijker Emil Jellinek was daar een belangrijke aanjager in. Hij had oog voor de markt en gaf Daimler de opdracht om 36 auto’s te bouwen nadat hij met een Daimler een prestigieuze race in Nice had gewonnen. Hij verreed die race onder de teamnaam Mercedes (naar zijn dochter) en zo kreeg Mercedes naam en belangrijker, faam.

Deze 36 auto’s wist ‘ie door goede marketing (de faam) en sales (de naam) nog voordat ze geproduceerd waren te verkopen. Daarna is het snel gegaan en werd de basis gelegd voor het Mercedes zoals wij het nu kennen. In de kern is het een mix geweest van technologie (de auto), kapitaal, marketing en sales. En deze mix zien we vandaag bij SaaS-bedrijven ook nog steeds. En in de tegenstelling tot de kapitaalintensieve maakindustrie gaat er in de software-industrie juist heel veel kapitaal naar marketing en sales toe. Daar blijft de maakindustrie zwaar in achter. Terwijl de kansen in de markt feitelijk niet anders zijn.

Picture of Emiel Kanters
Emiel Kanters

Managing Director & Partner