NL
Contact
Webs

Jouw klant centraal met buyer persona's

In deze whitepaper lichten we een tipje van de sluier op over het hoe en waarom van buyer persona's. Wat is een buyer persona nu eigenlijk?Wat is een negatieve persona? Hoe pas je buyer persona's toe in de praktijk en hoe stel je er zelf een samen? 

man-standing-desk-laptop-flip

Zorg ervoor dat de juiste persoon, op het juiste moment het juiste aanbod krijgt

Buyer persona's helpen bij het vaststellen van de doelen, verlangens en pijnpunten van potentiële kopers en gebruikers. Met behulp van industrieën bedrijfsspecifieke persona's kun je onderbouwde beslissingen maken met betrekking tot je B2B marketingstrategie. Verbeter je diensten, het ontwerp van je website(s), het communicatieplan en gebruikersinteracties dankzij een ijzersterke persona.

Door persona's als uitgangspunt te nemen in alle lagen van de B2B marketingstrategie zorg je ervoor dat de juiste persoon, op het juiste moment het juiste aanbod krijgt. Dit leidt tot meer traffic, kwalitatieve leads en uiteindelijk meer klanten.

01

Wat zijn buyer persona's?

Wat zijn buyer persona's?

De buyer persona is een semi-fictieve afspiegeling van jouw (ideale) klant. Het werken met persona's zorgt voor beter inzicht in jouw doelgroep. Door altijd een van je persona's als uitgangspunt te nemen kun je op den duur passende content en aanbiedingen aanbieden die op hun beurt kunnen leiden tot een hogere conversie. Persona's zorgen ervoor dat jouw doelstellingen scherp aansluiten op de specifieke belevingswereld en fase in de koopcyclus van jouw potentiële klant. Hierdoor behaal je met minder inspanning meer resultaat.

De krachtigste buyer persona's zijn zowel gebaseerd op marktonderzoek als eigen inzichten opgedaan binnen je bestaande klantgroepen. Afhankelijke van het type bedrijf en industrie zou je een, twee of zelfs zo veel als twintig persona's kunnen hebben.

02

Wat zijn negatieve persona's?

Wat zijn negatieve persona's?

Waar een buyer persona een representatie is van je ideale klant, zo is een negatieve persona het tegenovergestelde: klantgroepen en/of geïnteresseerden die je liever kwijt dan rijk bent...

Denk bijvoorbeeld aan professionals die te geavanceerd zijn voor jouw dienst of product, studenten die enkel informatie opdoen voor hun onderzoek of potentiële klanten die simpelweg te duur zijn om te acquireren (omdat ze koopjesjagers zijn, een te hoge churn-rate hebben, et cetera).

Mocht je tijd investeren in het uitwerken van negatieve persona's, heb je het bijkomende voordeel van het wegfilteren van 'rotte appels' uit je database. Dit kan helpen om lagere kosten per lead en kosten per klant te bereiken.

03

Hoe kun je persona's effectief inzetten?

Hoe kun je persona's effectief inzetten?

In de meeste gevallen helpen persona's om je marketingactiviteiten te personaliseren of je te richten op verschillende segmenten van je publiek.

Een voorbeeld. In plaats van steeds dezelfde onpersoonlijke mailing naar alle contacten in je database te sturen, zou je de boodschap en het aanbod specifiek kunnen richten op de verschillende buyer persona's. Resultaat is een mailing die daadwerkelijk spreekt tot jouw specifieke buyer persona. Dit doe je op basis van de concrete inzichten die je verzameld hebt.

Gecombineerd met de lifecycle stage (hoe ver is iemand in het verkoopproces), stellen buyer persona's je dus in staat om zeer gerichte content te creëren en aan te bieden.