NL
Contact
Webs

Digitale marketing in de maakindustrie

Zet de volgende stap in het digitale tijdperk. Laat je business groeien met marketing die werkt.

welding-manufacturing-factory-sparks
Inhoud
Unlock content

Vermarkt de innovaties van morgen met de digitale mogelijkheden van vandaag

De Nederlandse maakindustrie staat voor grote uitdagingen. De markt, die steeds moeilijker te voorspellen is, verandert de manier waarop maakbedrijven innovaties vormgeven. Innoveren is echter méér dan lean productie en slimme R&D. Het naar de markt brengen van deze slimme producten is in dit digitale tijdperk een steeds grotere uitdaging en tegenwoordig één van de belangrijkste eisen voor business succes.

De bekende manier van zakendoen — vakbeurzen, face-to-face contact, klanten en prospects actief benaderen — is vandaag de dag nog steeds relevant. Maar ten opzichte van een aantal jaar geleden is er iets wezenlijks veranderd: onze toegang tot informatie. Prospects en klanten zijn niet langer afhankelijk van vaktijdschriften, gedrukte brochures of een telefoontje van iemand van sales. Zij gaan via het internet zelf op zoek naar oplossingen voor problemen die zij in hun business ervaren. Sta je hier als bedrijf niet tussen, dan vergeef je je plek op de shortlist aan de concurrent die wél waarde weet toe te voegen in de online zoektocht..

01

De grootste marketing uitdagingen voor maakbedrijven

De grootste marketing uitdagingen voor maakbedrijven

Het begint allemaal met het oplossen van de vraagstukken van je potentiële klanten. Maar hoe spreek je een doelgroep in een ‘niche’ markt aan? En hoe bewijs je de meerwaarde van (online) marketing in een salesgedreven organisatie? Met andere woorden, wat zijn de grootste marketing uitdagingen² voor marketeers in de maakindustrie?

Uitdaging 1: Aantoonbare successen boeken met online marketing

Je ontplooit al verschillende online marketingactiviteiten, bijvoorbeeld in de vorm van mailings (nieuwsbrieven), spec sheets, een (bedrijfs)video, case studies en whitepapers. Maar deze leveren nog onvoldoende gekwalificeerde leads en andere meetbare marketingsuccessen op. Dat is frustrerend voor jou — en voor je sales collega’s.

Uitdaging 2: De juiste balans vinden tussen kwaliteit en kwantiteit

Structurele acties zorgen voor structureel resultaat. In goede marketing is de kwantiteit van hetgeen wat je deelt net zo belangrijk als de kwaliteit: iedere nieuwe pagina of blog op je site is een nieuwe kans om gevonden te worden in de zoekmachines. Maar waar haal je de tijd vandaan om de pen op te pakken en dan ook nog het juiste op papier te zetten?

De mensen binnen maakbedrijven kunnen vaak heel goed vertellen: 'Wat kan mijn product en welke problemen lost het op?' Echter online vergeet men dat en wordt het een productverhaal. Kortom: “what's in it for me? en why should he care?” Waardevolle, relevante content geeft antwoord op vragen van je potentiële klant.